Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Yritykset pyrkivät herättämään palvelun irtisanomistilanteessa häpeää ja syyllisyyttä – irtisanomisen hankaluus aiheuttaa kuluttajille yhä enemmän ongelmia, kertoo kuluttaja-asiamies

11.4.2025 12:13
Mikko Perttunen
Kuluttaja-asiamies pitää hälyttävänä sitä, että irtisanomisen hankaluus on synnyttänyt jopa uutta liiketoimintaa.

Palveluiden irtisanominen aiheuttaa nyt kuluttajille yhä enemmän ongelmia useilla eri toimialoilla. Kuluttaja-asiamies on valvonnassaan havainnut, että yritykset saattavat hankaloittaa irtisanomista sekä kohtuuttomilla ehdoilla että manipuloivilla käytännöillä.

Periaatteessa palvelun irtisanomisen tulisi olla yhtä helppoa kuin sopimuksen tekeminen, mutta käytännössä näin ei usein ole. Kuluttajien on usein hankalaa esimerkiksi löytää irtisanomiseen tarvittavaa tietoa yrityksen verkkosivuilta tai päästä monivaiheisen irtisanomispolun loppuun asti.

Joissakin tapauksissa irtisanominen onnistuu ainoastaan puhelinpalvelussa, joka saattaa olla maksullinen tai ruuhkautunut. Kuluttaja-asiamies toteaa, että jos sopimus solmitaan netissä tai sovelluksessa, se pitäisi pääsääntöisesti voida myös irtisanoa samassa välineessä.

MAINOS

– Yritykset haluavat tietysti pitää asiakkaistaan kiinni, mutta irtisanomisen vaikeuttaminen on yksiselitteisesti väärä keino. Kuluttajaa ei saa estää käyttämästä oikeuksiaan, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteessa.

Paitsi että irtisanomisesta tehdään toimintona vaikea, irtisanomista pyritään myös hankaloittamaan esimerkiksi manipuloivilla ja harhaanjohtavilla elementeillä.

– Piilotetaan tietoja, tarjotaan tiettyjä oletusvalintoja ja entistä houkuttelevampia tarjouksia. Kuluttajissa pyritään myös herättämään syyllisyyttä tai häpeää, Väänänen sanoo.

Tunteisiin vedotaan esimerkiksi ”Olemme todella surullisia, jos lähdet” -tyyppisillä ilmaisuilla sekä toistuvilla varmisteluilla, joissa kuluttajan on vahvistettava, että hän todella haluaa jatkaa elämäänsä ilman palvelua.

Kuluttaja-asiamies on valvonnassaan kiinnittänyt irtisanomisen vaikeuteen huomiota muun muassa Ruutu+-suoratoistopalvelua koskevassa ratkaisussa. Aiemmin se on puuttunut muun muassa kodinturvapalveluita tarjoavan Verisuren kohtuuttoman pitkään irtisanomisaikaan. Parhaillaan kuluttaja-asiamies tarkastelee myös nettiliittymien irtisanomiseen liittyviä ongelmia.

Kuluttajien irtisanomisongelmat ovat synnyttäneet myös uutta liiketoimintaa, kun markkinoille on tullut irtisanomispalveluita, jotka tekevät työn kuluttajan puolesta.

– Irtisanominen on kuluttajan keskeinen oikeus, jota pitää olla helppo käyttää. On hälyttävää, jos sen ympärille syntyy liiketoimintaa ja ajatellaan, että irtisanominen on asia, joka kuluttajan kannattaisi ulkoistaa, Väänänen summaa.

MAINOS