Helsingin Sanomat uutisoi Sanoma Media Finlandin pitkäaikaisen työntekijän ja entisen toimitusjohtajan Pekka Soinin kuolemasta viime viikolla. Soini oli merkittävä hahmo ja läheinen ystävä monelle suomalaiselle markkinointialan ammattilaiselle. Tässä artikkelissa Soinia muistelevat hänen ystävänsä ja entiset työtoverinsa.
"Jos on yksi ihminen, jota koko hieman vanhempi suomalainen markkinointiväki tulee kollektiivisesti kaipaamaan, on se Soinin Pekka.”
Caroline Lilius, Helsingin Sanomien entinen markkinointijohtaja
”Tein Pekan kanssa töitä 32 vuotta ensin kollegana, ja myöhemmin hänestä tuli pitkäaikainen esihenkilöni.
Ensimmäisiä mieleen jääviä muistoja Pekasta oli oman urani alkuaikoina yhteiset asiakaskäynnit Hesarin ilmoitusasiakkaiden luo. Pekka otti rohkeasti ja ennakkoluulottomasti käynneille mukaan markkinatutkijan ja luotti siihen, että asiakas hyötyy omaan bisnekseen liittyvästä tiedosta. Pekka ei myöhemminkään nähnyt myynnin ja markkinoinnin välillä ristiriitaa vaan edisti niiden yhteispeliä.
Pekka seisoi Helsingin Sanomien markkinoinnissa rohkeiden ja vähän hullujenkin ideoiden takana. Vuonna 2001 Ami Hasan soitti minulle ja sanoi, että nyt on sellainen idea, että tämä pitää toteuttaa ja saada huomisen lehteen. Vastasin, että aikataulu on aika mahdoton, mutta kerro lisää, niin katsotaan.
"Ajattelin, että ei tässä ihan sääntöjen mukaan mennä."
Hasan halusi julkaista ilmoituksen tekstillä ”Prosciutto on kinkkua – nyt sen tietää 1,2 miljoonaa suomalaista. Riittääkö Berlusconi?” Idean taustalla oli se, että Italian silloinen pääministeri Silvio Berlusconin oli haukkunut suomalaista ruokakulttuuria ja sanonut, etteivät suomalaiset tiedä, mitä prosciutto on.
Ajattelin, että ei tässä ihan sääntöjen mukaan mennä, mutta on kyllä herkullinen mahdollisuus. Etsin Pekan jostakin kokoushuoneesta, ja hän antoi luvan mainoksen julkaisemiselle. Näin syntyi paljon huomiota kerännyt ilmoitus, jonka allekirjoittajana toimi Helsingin Sanomien ilmoitusmarkkinointi.”
Unto Paltemaa, Paltemaa Huttunen Santala Oy:n (nykyinen TBWA\Helsinki) perustajajäsen
”Alkuvuodesta 1989 puhelin soi. Toisessa päässä oli Pekka Soini Helsingin Sanomista. Hän halusi neuvotella yhteistyöstä vastaperustetun mainostoimiston, Paltemaa Huttunen Santalan kanssa.
Puhelusta alkoi yli 15 vuotta kestänyt yhteistyö Hesarin kanssa ja myös ystävyys Pekan kanssa. Pekka kuului siihen harvalukuiseen joukkoon suomalaisia markkinointipäättäjiä, joka tajusi ja tunnisti hyvän mainonnan merkityksen ja voiman brändin rakentamisessa ja ylläpitämisessä.
Ystävänä Pekka oli syvällinen ja tarkkasilmäinen keskustelija, jonka seurassa ei tylsää hetkeä ollut. Lämpimien muistojen ja suuren surun ohella Pekka jätti jälkeensä ison ikävän.”
Mikko Siukosaari, perustaja ja markkinointijohtaja, Ninyes Inc
”Suomalaisen mainonnan luova kultakausi oli vahvimmallaan 90-luvun loppupuolella, ja Hesarin markkinointijohtajana Pekka Soini oli siinä merkittävä moottori. Pekan tavoitteena ei ollut ainoastaan tehdä tuloksellisesti toimivia kampanjoita vaan myös näyttää johtavana printtimediana esimerkkiä muille mainostajille. Nuorena Hasan & partnersin projektijohtajana oli upeaa saada olla mukana tiimissä, jossa sekä kannustettiin että opittiin jatkuvasti uutta.
Ystävyytemme jatkui myös asiakassuhteen jälkeen. Muun muassa yhteisen viiniharrastuksen kautta näimme vähintään vuosittain, ja sain nauttia myös Pekan uskomattomasta vieraanvaraisuudesta viime aikoihin asti.
Jos on yksi ihminen, jota koko hieman vanhempi suomalainen markkinointiväki tulee kollektiivisesti kaipaamaan, on se Soinin Pekka.”
Seppo Helin, hallituksen puheenjohtaja, Factor Nova
”Pekka Soini oli merkittävä vaikuttaja liike-elämässä ja hallitustyössä. Hän toimi muun muassa Factor Novan hallituksen puheenjohtajana seitsemän vuoden ajan helmikuuhun 2024 saakka. Hänen johtamistaitonsa, strateginen ajattelunsa ja omistautumisensa jättivät pysyvän jäljen yrityksen kehitykseen.
Olen saanut työskennellä Pekan kanssa vuodesta 1988 alkaen eri yhtiöiden kautta, muun muassa mainostajana Hesarin aikana. Jääkiekko yhdisti meitä. Laji oli meille intohimon ja ystävyyden symboli. Kentällä ja sen ulkopuolella Pekan periksiantamattomuus, yhteishenki ja tavoitteellisuus inspiroivat kaikkia meitä, jotka saimme hänet tuntea.
”Pekka Soini oli merkittävä vaikuttaja liike-elämässä ja hallitustyössä."
Pekka oli poikkeuksellinen ammattilainen, mutta ennen kaikkea arvostettu kollega ja ystävä. Hänen poismenonsa jättää suuren aukon niin työelämään kuin ystäväpiiriin. Olen kiitollinen hänen elämäntyöstään ja yhteisistä hetkistä, jotka jäävät ikuisesti mieleen.”
Kalle Ruuskanen, strategiajohtaja, Eezy Flow
”Sain kunnian tutustua Pekkaan vasta viimeisen kahden vuoden aikana, kun Pekka tuli mukaan työyhteisöömme Eezy Flow’hun. Paneuduimme Pekan kanssa antaumuksella hänen lempiteemoihinsa: asiakkaiden muutoshankkeisiin, kaupallisen kasvun mahdollistamiseen, aluekehityshankkeisiin ja yritysten strategioihin. Yhteinen matkamme oli lyhyt, mutta sitäkin intensiivisempi.
Sain tutustua aina uteliaaseen, avoimeen, positiiviseen, palveluhenkiseen, ratkaisukeskeiseen, määrätietoiseen, itsevarmaan ja sosiaalisesti lahjakkaaseen mieheen, jolla oli uskomaton kokemuspohja ja sosiaalinen verkosto. Pekka tunsi kaikki ja kaikki tunsivat Pekan.
Pekan poisnukkumisen jälkeen iso joukko asiakkaita on kertonut tarinoita ja kokemuksiaan Pekasta. Ihmettelen ja yritän ymmärtää, miten joku on voinut tehdä niin suuren vaikutuksen niin lyhyessä ajassa niin valtavaan joukkoon ihmisiä. Pekka on jättänyt lähtemättömän jäljen lukuisiin yhtiöihin ja uskallan sanoa yhteiskuntaan mutta ennen kaikkea meihin yksilöihin.”
Timo Everi, partneri, Hasan & partners
”Ennen kuin fasilitaattorit ja influesserit keksittiin, oli Pekka Soini, suostuttelija. Pekka oli myyntimies, joka tutustui jokaiseen asiaan ja asiakkaaseen ja muisti niin asiat, nimet ja numerot kuin ystävien ja yhteistyökumppaneiden lasten tekemiset. Pekka sai aina kaikki tuntemaan itsensä, yrityksensä ja asiansa huomioiduksi, jopa korostetun kehutuksi.
Helsingin Sanomien ja sittemmin Sanoma Media Finlandin johtotehtävissä Pekka oli yhtä kotonaan autokauppiaiden Amerikan retkillä, Business Slalomin pääsponsorina kuin maan johtavien mainosihmisten perheystävänä.
"Markkinointi ja mainonta ei ollut Pekalle intohimo vaan keskeisin elementti liiketoiminnan edistämisessä."
Markkinointi ja mainonta ei ollut Pekalle intohimo vaan keskeisin elementti liiketoiminnan edistämisessä. Pekka Soinin aikakaudella Helsingin Sanomat ja Sanoman mediat yleensä onnistuivat tilaamaan vuosi toisensa jälkeen Suomen ylivoimaisesti palkituinta mainontaa. Huomattavan moni suomalainen suunnittelija saa myös kiittää omasta urastaan silloista Sanomaa, Pekkaa ja hänen huippujengiään. Pekalle ei ollut tärkeää voittaminen vaan esimerkin näyttäminen asiakkaille, mainostajille.”
Tom Jungell, SVP, Digita
”Tutustuin Pekkaan vajaat 30 vuotta sitten, kun olimme molemmat töissä Sanomalla. Pekan monesta mantrasta jäi parhaiten mieleen toteamus siitä, että ei ole mitään B-to-B-myyntiä. Hän jaksoi aina sanoa, että vaikka kauppaa käydään kahden organisaation välillä, ovat myyjä ja ostaja ihmisiä.
Myöhemmin toimin mediatoimistorypäs OMG:n toimitusjohtajana ja Pekka Kärkimedian hallituksen puheenjohtajana päätyönsä ohella, ja silloin olimme myyjä-ostaja-suhteessa.
Pyörimme Pekan kanssa myös tapaamassa kansanedustajia ja ministereitä erääseen yhteiseen hankkeeseen liittyen. Saarnasimme markkinoinnin tärkeydestä ja siitä, että regulaatiota ja lakeja pitäisi muuttaa, jotta kotimaisen median kilpailukyky säilyy ja vahvistuu tulevaisuudessa. Meillä oli selkeä kuva siitä, että kotimainen media-ala tulee olemaan entistä suuremmassa ahdingossa tulevaisuudessa, jos nyt ei toimita.
Pekka oli aikansa visionääri, mutta ennen kaikkea hän oli rakastava perheenisä ja todella isosydäminen ystävä. Hänellä oli aina aikaa keskustella ja sparrata asioista.”