Eri sukupolvilla on hyvin erilaisia kokemuksia etä- ja hybridityöhön liittyen, selviää Jabran 2023-vuoden Hybrid Ways of Working Global Report -tutkimuksesta. Tutkimukseen osallistui 1845 vastaajaa kuudesta maasta. Suomi ei ollut mukana tutkimuksessa. Jabra on audiolaitteisiin erikoistunut tanskalainen yritys.
Työnsä täysin etänä tekevien määrä on selvityksessä pudonnut reilusti viime vuodesta, ja vastaavasti hybridityötä ja lähityötä tekevien määrä on kasvanut.
Verrattuna X-sukupolveen (43–58-vuotiaat) ja baby boomereihin (59–77-vuotiaat), Z-sukupolvi (18–26-vuotiaat) ja milleniaalit (27–42-vuotiaat) kokevat kahdesta kolmeen kertaa useammin jäävänsä verkkokeskustelussa ulkopuoliseksi.
Vaikka Z-sukupolvi ja milleniaalit ovat niin sanottuja diginatiiveja, ovat he myös nuorimpia ja kokemattomampia työntekijöitä. Siksi heiltä voi puuttua itsevarmuus osallistua keskusteluun verkkotapaamisissa, Jabran tiedotteessa arvioidaan.
Tutkimukseen vastaajat olivat sitä mieltä, että kollegat, jotka käyttävät videota, vaikuttavat osaavammilta, osallistuvammilta ja luotettavammilta kuin ne, jotka eivät käytä kameraa.
Samalla kun Z-sukupolvi ja milleniaalit kokevat jäävänsä ulkopuolelle online-kokouksissa, tutkimus osoitti sen, että samaiset henkilöt myös ottavat paineita siitä, että kameran pitäisi olla päällä.
Jabran tilaaman tutkimuksen toteutti tutkimusalusta Toluna. Tutkimuksen vastaukset kerättiin kuudesta maasta ympäri maailman: Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta, Ranskasta, Saksasta, Puolasta ja Japanista. Tiedonkeruu tapahtui 13.–21.4.2023.