Kolumni

100 kiloa hiilidioksidipäästöjä eurolla – talviurheilujärjestöjen ei pidä hyväksyä ilmastoa lämmittäviä sponsoreita

28.3.2024 10:45
Niklas Kaskeala
Talviurheilun fossiilisponsoroinnille on laskettu hinta, ja se on ilmaston kannalta kallis. On kestämätöntä, että talviurheilua tukevat organisaatiot, joiden toiminta sulattaa lunta ja jäätä kiihtyvällä tahdilla, kirjoittaa Niklas Kaskeala.

Tuoreen Dirty Snow -raportin mukaan talviurheilun seitsemän merkittävää sponsoria – Audi, Ford, SAS, Equinor, Aker, Volvo ja Preem – tuottavat yhdessä ilmastoa lämmittävän päästömäärän, joka teoriassa sulattaisi 1 968 neliökilometriä kevätlunta vuosittain. Tämä vastaa 437 kertaa Ruotsin suurimman hiihtokeskuksen Åren kokoista aluetta. Åre on väläytellyt hakevansa vuoden 2030 talviolympialaisia.

Talviurheilu vetää puoleensa sponsoreita, sillä pelkästään Euroopassa sitä seuraa säännöllisesti yli 136 miljoonaa fania.

Suuria päästömääriä tuottavat yritykset haluavat, että niiden brändit yhdistetään puhtaaseen ilmaan ja luontoon ennemmin kuin niiden toiminnan aiheuttamiin negatiivisiin ilmastovaikutuksiin. Talviurheilun puhtaan imagon hyödyntäminen tarjoaa niille täydellisen mahdollisuuden viherpesuun.

Talviurheilun fossiilisponsorointiin liittyvä ristiriita on ilmeinen.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Talviurheilun fossiilisponsorointiin liittyvä ristiriita on ilmeinen. Yritykset, joiden toiminta kiihdyttää ilmastonmuutosta, tukevat urheilumuotoa, joka kärsii ilmaston lämpenemisestä. Dirty Snow -raportti nostaa kuitenkin esiin myös toisen kiinnostavan ulottuvuuden, nimittäin sponsoroinnin tuottamat lisäpäästöt. 

Sponsorointi ei ole hyväntekeväisyyttä, vaan yritykset odottavat sijoituksiltaan tuottoa. Vastineeksi rahallisesta tuestaan ne saavat mainostilaa, ja mainonnan tavoitteena on tietenkin myynnin kasvattaminen.

Tyypillinen tuotto-odotus sponsoroinnille on yleensä vähintään seitsemän prosentin verran. Kun yhtälöön lisätään yrityksen hiilijalanjälki, voidaan arvioida, kuinka paljon yrityksen päästöt kasvavat sponsoroinnin synnyttämän lisämyynnin seurauksena.

Tarkka luku vaihtelee yrityskohtaisesti. Dirty Snow -raportin mukaan paljon saastuttavien firmojen sponsorisopimus voi tuottaa jopa 100 kiloa hiilidioksidipäästöjä jokaista sponsorointieuroa kohden.

Audin sponsorointisopimus alppihiihdon maailmancupin kanssa aiheuttaa  yli sadantuhannen tonnin CO2e-päästöt vuodessa.

Esimerkiksi autonvalmistaja Audin sponsorointisopimus alppihiihdon maailmancupin kanssa aiheuttaa tällä laskukaavalla yli sadantuhannen tonnin CO2e-päästöt vuodessa. Se vastaa yli kahdensadantuhannen öljybarrelin polttamista.

Vaikka maastohiihtoa merkittävästi tukeva suomalainen fossiilifirma St1 ei ollut Dirty Snow -raportin tarkastelun kohteena, voidaan ajatusleikkinä soveltaa laskukaavaa myös siihen. Jos oletetaan, että St1 tukee Suomen hiihtoliittoa ja maajoukkuetta puolella miljoonalla eurolla vuodessa (tarkkaa lukua ei löydy julkisesti), tuottaisi St1:n ja Hiihtoliiton kumppanuus noin viisikymmentätuhatta tonnia CO2-päästöjä. Tämä vastaa yli viidentuhannen suomalaisen vuosipäästöjä.

Talviurheilujärjestöjen on korkea aika katkaista siteet sponsoreihin, joiden liiketoimintamallit ovat räikeässä ristiriidassa niiden johtamien lajien tulevaisuuden kanssa. Nyt on aika kumppanuuksille, jotka mahdollistavat talviurheilun tulevaisuuden, ei niille, jotka sulattavat lumet.

Niklas Kaskeala on pitkän linjan ilmasto- ja vastuullisuusammatilainen. Hän haastaa rohkeasti yrityksiä ja toimistoja, jotka keskellä pahenevaa ilmastokriisiä ja luontokatoa edelleen sortuvat jatkuvaan viherpesuun.