🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.
Lukio-opinnot, kursseja avoimessa yliopistossa, kaksi omaa yritystä, harjoittelua mainostoimisto Bob The Robotilla parina päivänä viikossa ja somemarkkinointia Menevä-taksiyrityksessä. 17-vuotiaan helsinkiläisen Rasmus Kärkkäisen viikko kuulostaa siltä, että siinä on päiviä enemmän kuin seitsemän.
Pian lukion ensimmäisen vuoden Helsingin Kallion lukiossa päättävä Kärkkäinen sanookin kalenterinsa olevan kuin tilkkutäkki, jota täytyy kursia kasaan.
– Olen kiitollinen, että joka paikassa on oltu niin ymmärtäväisiä ja tuettu tekemistäni. Myös vanhempani tukevat ja tsemppaavat minua. He ovat ihan eri aloilta, eivätkä ole perehtyneet sen syvemmin markkinointiin. Olen saanut rauhassa kokeilla minua kiinnostavia asioita, Kärkkäinen kertoo.
Kärkkäisen yrittäjätarina sai alkunsa teatterista.
Hän on harrastanut teatteria seitsemisen vuotta: näytellyt, hoitanut teatterin teknisiä töitä valo- ja äänitekniikan parissa sekä ohjannut 15-vuotiaana lapsille suunnatun Saiturin joulu -musikaalin lohjalaiseen Trala-teatteriin.
Teatterin kautta Kärkkäinen päätyi ääninäyttelemään suomalaisiin lastenelokuviin ja sarjoihin. Hänen ääntään voi kuulla Pokemonissa, Petteri Kaniini -sarjassa sekä lukuisissa suomalaisissa tv-sarjoissa ja valkokankaalla.
"Minulle ei riitä se, että vain ihailen muiden tekemistä. Harjoittelen niin kauan, että opin itsekin."
– Olen tehnyt dubbaushommia nyt reilut kolme vuotta. Perustin toiminimen, koska se helpotti palkkioiden maksamista, Kärkkäinen kertoo.
Hän alkoi tehdä toiminimellään myös verkkosivuprojekteja ja graafista suunnittelua. Nuo taidot Kärkkäinen opetteli itse verkosta.
Hän kuvailee itseään ”innostujatyypiksi”. Se tarkoittaa Kärkkäisen mukaan sitä, että nähdessään jotakin kiinnostavaa hän haluaa oppia tekemään saman itse. Jos asiakkaat tarvitsevat jotakin, mitä Kärkkäinen ei osaa, hän opettelee.
– Minulle ei riitä se, että vain ihailen muiden tekemistä. Harjoittelen niin kauan, että opin itsekin.
Ensin pieniä markkinointialan töitä tilasi lähipiiri, sitten Kärkkäisen osaaminen alkoi kiinnostaa muitakin.
Toiminimen lisäksi Kärkkäinen päätyi perustamaan osakeyhtiön. Nykyään hän hoitaa markkinointiin liittyvät työt sen kautta. Kärkkäinen tekee muun muassa verkkosivu- ja verkkokauppaprojekteja, kirjoittamista, konseptointia sekä graafista ja visuaalista suunnittelua.
– Alaikäisen pyörittämän yritystoiminnan hoitaminen onnistui minun tapauksessani lakitekniseltä kannalta helpommin osakeyhtiömuodossa kuin toiminimellä. Lisäksi tavoitteeni on skaalata toimintaa, ja osakeyhtiö kasvuvalmiina yhtiömuotona sopii siihen hyvin, Kärkkäinen kertoo.
Hän on iloinen siitä, että pääsi vuodenvaihteessa aloittamaan harjoittelujakson Bob the Robotilla ja oppimaan markkinoinnista entistä enemmän. Se on oikeastaan markkinointiyrittäjä Iina Merikallion ansiota, Kärkkäinen sanoo.
– Iina on mentoroinut minua, ja hänen kanssaan tuli puheeksi, että minun voisi olla hyvä päästä seuraamaan, mitä kaikkea isossa mainostoimistossa tehdään.
Merikallio esitteli Kärkkäisen Bob the Robotin luovalle johtajalle Kari Eilolalle, minkä jälkeen Kärkkäinen pääsi tapaamaan toimiston varatoimitusjohtajan Laura Mertanon. Mertanon kanssa sovittiin harjoittelusta.
Kärkkäinen on hakenut markkinointialan oppia myös Aalto-yliopiston avoimen yliopiston kursseilta sekä muista pienimuotoisemmista koulutuksista ja workshopeista.
– Avoimen yliopiston kurssit ovat olleet sopivan haastavia. Viime keväänä suoritin ne arvosanoin 4/5.
Nuoresta iästään huolimatta Kärkkäinen ei ole kokenut vähättelyä markkinointimaailmassa.
– Vaikka olen vasta 17, olen tehnyt paljon erilaisia markkinointialan töitä. Jos se joskus unohtuu joltakin, minun täytyy vain avata suuni ja kertoa, mitä kaikkea jo osaan.
Viime syksynä Kärkkäinen teki töitä markkinoinnin sekä elokuva- ja videotuotannon harjoittelijana Angels Filmsillä. Bob the Robotilla Kärkkäinen on päässyt työskentelemään muun muassa videoiden, konseptoinnin, brändityön, suunnittelun ja kirjoittamisen parissa.
Parhaimmillaan Kärkkäinen sanoo kuitenkin olevansa suurten kokonaisuuksien hahmottamisessa. Kokemus markkinoinnin eri osa-alueista auttaa näkemään asioita monesta perspektiivistä, hän toteaa.
– Planner-homma ja tuottaminen ovat minun juttujani. Projektinhallinta ja organisointi ovat valttejani työelämässä, vaikka arkielämässä saatan kieltämättä olla vähän hajamielinen.
Ikänsä vuoksi Kärkkäiseltä kysellään töissä usein nuorison trendeistä.
– Joudun sitten itsekin tutkimaan niitä, sillä en tiedä niistä oikein mitään. En taida olla henkisesti kovin nuori. Ystäväni kutsuvat minua nuorimmaksi keski-ikäiseksi, jonka he tietävät, Kärkkäinen nauraa.
Seuraavaksi hänellä on suunnitelmissa perustaa uusi yritys sekä organisaatio. Niistä Kärkkäinen ei kuitenkaan halua vielä hiiskua kovinkaan paljon. Hän toivoo, että voisi tulevaisuudessa olla apuna muille nuorille, jotka haluavat perustaa oman yrityksen.
Kärkkäinen toivoo, että voisi tulevaisuudessa olla apuna muille nuorille, jotka haluavat perustaa oman yrityksen.
– Nykymaailma on muuttunut tosi paljon siitä, mitä se oli parikymmentä vuotta sitten. Jos joku on opiskellut vaikkapa koodaamista kymmenen vuotta sitten koulussa, voi olla, että se sama osaaminen on nyt 16-vuotiaalla, joka on opetellut saman asian netistä, Kärkkäinen sanoo.
Hän kannustaa nuoria tekemään rohkeasti sitä, mikä heitä kiinnostaa.
– Mitä aikaisemmin aloittaa, sitä enemmän on aikaa kehittyä ja tulla hyväksi. Ja sitä enemmän etumatkaa saa muihin.
Pelkkä osaaminen ei kuitenkaan riitä yrityksen perustamiseen, Kärkkäinen huomauttaa. On osattava myös markkinoida, myydä ja ymmärtää jotakin yrittämisen päälle. Ja siinä Kärkkäinen voi auttaa.
Kärkkäinen ei ole vielä ihan varma, mitä aikoo tehdä lukion jälkeen. Suunnitelmissa on ainakin suorittaa koulu kaikkien muiden projektien ohessa 3,5 vuodessa.
– Eiköhän siinä ajassa kirkastu, mitä haluan jatkossa tehdä. Että onko se sitten markkinointia, muotoilua, visuaalista viestintää vai ehkä Teatterikorkeakoulu, Kärkkäinen pohtii.
Hän on kiitollinen siitä, että on päässyt jo nyt kokeilemaan niin paljon erilaisia asioita.
– Monet käyvät tämän kokeiluvaiheen läpi korkeakouluopintojen aikana ja työuran alussa. Minulla on ollut hieno mahdollisuus kokeilla kaikenlaista vapaasti jo nyt. Siten on helpompi löytää se oma juttu.
lukiolainen ja yrittäjä
Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se,ettei asioita kannata ajatella liian monimutkaisesti.
Haluaisin oppia, miten luodaan kokonaisvaltaisesti timanttinenbrändi.
Suosikkibrändini on tällä hetkellä suomalainen huonekaluvalmistaja Hakola. On ihailtavaa, miten vähän kuivahtanut brändi uudistui raikkaaksi ja moderniksi. Pidän heidän tuotteistaan, brändistään ja koko tekemisestään.