Kuva: Appshunter / Unsplash
Ilmiöt

59 prosenttia Temusta tai Sheinista ostaneista suomalaisista on ollut tyytymättömiä hankintaansa

22.4.2025 14:20
Mikko Perttunen
Lähes joka toinen suomalainen ei ole edes harkinnut kyseisistä verkkokaupoista ostamista.

43 prosenttia suomalaisista on joskus ostanut Temusta tai Sheinistä, ja 59 prosenttia on ollut joskus tyytymätön ostokseensa, kertoo Hintaoppaan tuore kuluttajatutkimus.

Vastaajat kertovat, että useimmiten ostoksia on tehty 2–5 kertaa, mutta harva ostaa kaupoista säännöllisesti. Puolet Temusta tai Sheinistä ostaneista tekee ostoksia harvemmin kuin neljännesvuosittain, ja omien sanojensa mukaan vain noin viisi ihmistä tuhannesta ostaa näistä kaupoista useita kertoja viikossa.

– Tutkimustulokset osoittavat, että varsin harva ostaa Temusta ja Sheinistä säännöllisesti, ja monella ostokset jäävät vain kertakokeiluksi. On myös huomionarvoista, että 45 prosenttia suomalaisista ei ole koskaan edes harkinnut näistä kaupoista ostamista, Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kommentoi tiedotteessa.

"Erityisesti nuoret aikuiset ovat huolissaan ylikulutuksesta."
MAINOS

Suosituinta Temun ja Sheinin käyttö on tutkimuksen mukaan 18–24-vuotailla, joista peräti 63 prosenttia on joskus tehnyt ostoksia jommaltakummalta alustalta.

– Temu on hyvin suosittu vanhempien ikäryhmien joukossa, mutta tässä tutkimuksessa nuorison korkeaa prosenttia selittää ennen kaikkea nuorten naisten suosimaan pikamuotiin erikoistunut Shein, Matinvesi-Bassett valaisee.

Lue myös: Temu on nyt yli 50-vuotiaiden suomalaisten suosituin verkkokauppa

Suomalaisten ylivoimaisesti tärkein syy Temusta tai Sheinistä ostamiselle on alhaiset hinnat, jonka valitsi 78 prosenttia vastaajista. Toisena korostuu laaja tuotevalikoima, jonka mainitsi 40 prosenttia vastaajista.

Suomalaisia mietityttää Temun ja Sheinin suhteen selvästi eniten tuotteiden laatu sekä turvallisuus.

Lue myös: Ikea kuluttajien suosikki – Temu ja Shein heikkomaineisimpiä yrityksiä kaikissa Pohjoismaissa

– Lisäksi erityisesti nuoret aikuiset eli 25–34-vuotiaat ovat huolissaan ylikulutuksesta, Matinvesi-Bassett toteaa.

Hintaopas teetti vastaavan tutkimuksen myös Ruotsissa ja Norjassa, ja tyytymättömiä asiakkaita löytyy näistä maasta Suomeakin enemmän. Ruotsissa osuus on jo lähes 70 prosenttia.

Lue myös: Temu ja Shein käyttävät markkinoinnissaan samaa taktiikkaa kuin uhkapelifrmat – krääsäkaupan epärehellinen mainonta on kiellettävä

Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 20.-23. maaliskuuta 2025

Verkkokyselyyn vastasi tuhat 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

MAINOS