Alma Media alkaa tarjota mainostaja-asiakkailleen digimainonnan kampanjoiden hiilijalanjäljen mittauksen osana raportointia. Mainonnan synnyttämät kasvihuonepäästöt raportoidaan asiakkaille kampanjakohtaisesti.
Kampanjoiden kasvihuonekaasupäästöjen laskenta huomioi mainosinventaarin jakeluketjun, mainosmuodon, luovan ratkaisun toimituksen, kampanjan saamien näyttökertojen ja videokäynnistysten määrän sekä teknologioiden, datakeskusten ja käyttäjien laitteiden energiankulutuksesta aiheutuvat päästöt mediaa kulutettaessa. Laskelmassa otetaan huomioon myös Alma Median oman toiminnan tuottamat kasvihuonekaasupäästöt.
– Haluamme edistää kestävää mediamainontaa ja toimialan siirtymää kohti vähähiilistä yhteiskuntaa sekä auttaa asiakkaitamme tekemään vastuullisia valintoja myös digitaalisessa toimintaympäristössä, toteaa Alma Median viestintä- ja brändijohtaja Elina Kukkonen tiedotteessa.
Alman digimainonnan palveluista ja kehityksestä vastaava johtaja Johanna Vartiainen kertoo tiedotteessa, että ohjelmallisen mainonnan päästökuormaan vaikuttaa jokainen mainonnan osa, mainosimpressio ja mediakumppanin valinta. Kasvavassa digitaalisessa mainonnassa myös päästöt kasvavat.
– Ympäristön säästämiseksi on tiedettävä, missä kohtaa arvoketjua ja kuinka paljon päästöjä syntyy. Autamme tunnistamaan nämä kohdat datan avulla, hän valottaa.