Tammikuun kiinnostavin epäkiinnostava aihe olivat maamme historian ensimmäiset aluevaalit. Suomalaisten kyllästyminen koronaan mahdollisti aluevaalien nousemisen kiinnostavaksi puheenaiheeksi, mutta kudit jäivät piippuun.
Puolueiden markkinointikampanjat tarjoavat yleensä paljon pohdittavaa markkinoinnin näkökulmasta, mutta nekin olivat valitettavasti pettymys. Valtaosa kampanjoista oli niin kädenlämpöistä ja varovaista suorittamista, ettei niitä kannata edes mainita.
Kiinnostavuuskynnyksen ylitti markkinoinnin näkökulmasta ainoastaan kaksi suoritusta, ja nekin lähinnä surkuhupaisuudellaan. Silti toinen näistä tarjosi kaikille markkinoijille korvaamattoman opetuksen.
Perussuomalaisten toimistolla päädyttiin siihen, että sote-asiat ovat monimutkaisia ja jokaisella vaalialueella erilaisia. Toimivan ja kiinnostavan kansallisen kampanjan tekeminen olisi vaikeaa.
Kokoomuksen fonttigate ei juurikaan väräyttänyt viisareita markkinointiskenen ympärillä. Omaan silmääni osui puolueen mainos, jossa oli käytetty viittä erilaista fonttia, vaikka merkkejä ilmoituksessa oli vain 96. Lukuisten eri fonttien sotkeminen samaan mainokseen on lähinnä huvittavaa, mutta monet graafikot itkivät verta.
Huomattavan paljon kiinnostavampi toteutus oli perussuomalaisten bensamainos, vaikka bensan hinnalla ei ole mitään tekemistä aluevaalien kanssa.
Ja juuri tässä piili kyseisen mainoksen oivallus.
Perussuomalaisten toimistolla päädyttiin siihen, että sote-asiat ovat monimutkaisia ja jokaisella vaalialueella erilaisia. Toimivan ja kiinnostavan kansallisen kampanjan tekeminen olisi vaikeaa.
Siispä teemaksi valittiin bensan hinta, koska puolueessa tiedettiin sen vetoavan omaan kohderyhmään tavalla, joka on ymmärrettävissä. Perussuomalaiset tiesivät provosoinnin puhuttelevan omaa heimoa ja muiden puolueiden sekä median kritiikin mainosta kohtaan todennäköisesti kääntyvän vastakkainasettelun kautta entistä enemmän oman liikkeen eduksi.
Ja näin myös näytti käyvän. Kunnes oli ääntenlaskennan aika.
Markkinoinnin tehtävänä on esitellä yritys, tuote tai palvelu (tai puolue) mahdollisimman hyvässä valossa ja saada kohderyhmän kiinnostus heräämään. On veteen piirretty viiva, milloin ylisanat tai totuuden taivuttaminen menevät liian pitkälle.
Markkinoinnin etiikkaa bensa-mainos venytti allekirjoittaneen mielestä hyväksyttävän rajan yli. Kohderyhmään kuulumattoman mielipiteellä ei kuitenkaan ole mitään väliä. Lopullisen tuomion kampanjan kohderyhmäymmärryksen osuvuudesta antoivat äänestäjät, ja se nähtiin ääntenlaskussa.
Perussuomalaisten toteutus antaa jokaiselle markkinoijalle oppitunnin kohderyhmäymmärryksen ja -näkemyksen merkityksestä ja voimasta. Vaalipäivän tulokset osoittavat, että tällä kertaa ei osunut ihan hahloon.
Santtu Kottila tarkastelee yhteiskuntaa ja sen ilmiöitä markkinointilasien läpi. Teknologiasta, liiketoiminnan kehittämisestä ja yrittäjyydestä innostuva markkinoinnin moniottelija työskentelee markkinointiteknologiayrityksen markkinointijohtajana. Kottila on perustanut MarkkinointiKollektiivin, joka toimii MarkkinointiUutisten vastaavana kustantajana.