Ilmiöt

Arvion mukaan eläintuotteiden suosio laskee rajusti vuoteen 2035 mennessä

13.4.2021 10:45
Toni Rajamäki
Vaihtoehtoisten proteiinien kehitys johtaa isoon muutokseen ruokamarkkinassa.

Vaihtoehtoiset proteiinit vievät tulevaisuudessa ison siivun kaikesta proteiinimarkkinasta, arvioivat konsulttiyhtiö Boston Consulting Group ja sijoitusyhtiö Blue Horizon, joka on keskittynyt sijoittamaan korvaavia proteiiniä valmistaviin yrityksiin.

Tehdyn tutkimuksen perusteella eläinperäisten tuotteiden suosio laskee merkittävästi vuoteen 2035 mennessä, kun vaihtoehtoisten proteiinien suosio nousee vuosi vuodelta. Arvion mukaan vaihtoehtoiset proteiinit saattavat viedä tuolloin jopa 22 prosenttia eläinperäisten tuotteiden markkinasta. Varovaisimman arvion mukaan osuus on 11 prosenttia, joka myös on merkittävä luku. Tällä hetkellä osuus on kaksi prosenttia.

Keskimääräinen ihminen söi viime vuonna 75 kilogrammaa eläinperäisiä tuotteita, ja määrä on kasvussa. Vaihtoehtoisten proteiinien laadun, maun, koostumuksen sekä hinnan uskotaan kuitenkin kehittyvän vauhdilla positiiviseen suuntaan, ja siksi tuotteiden suosion uskotaan kasvavan kuluttajien keskuudessa merkittävästi.

– Tuotteita ostetaan kerran uutuudenviehätyksen takia, ja jos tuote on hyvä, kuluttaja ostaa samaa tuotetta toisen kerran. Ja jos tuotteessa on hyvät ravintoarvot, ja se on vastuullisesti tuotettu, kuluttaja ostaa tuotetta useammin, jos hinta on kohdallaan, kiteytti kasvipohjaisia tuotteita valmistavan Impossible Foodsin varapuheenjohtaja Nick Halla.

Tutkimuksessa muistutetaan, että esimerkiksi kasvipohjaisia tuotteita on jo saatavilla käytännössä jokaisessa ravintolassa ja että nyt eletään vasta alkusoittoa korvaavien proteiinien kehityksessä.

Kehitys on kuitenkin riippuvainen monesta asiasta, josta tärkein on teknologian kehitys. Myös lainsäädännöllä ja suosituksilla on vaikutusta, sillä esimerkiksi ilmastolle haitallisten tuotteiden verotuksen kiristäminen pienentäisi vaihtoehtoisten proteiinien ja lihatuotteiden hintakuilua, mikä vaikuttaisi automaattisesti positiivisesti esimerkiksi kasvipohjaisten tuotteiden myyntiin.

MAINOS
MAINOS
MAINOS