NCC
Ilmiöt

Asiantuntijatyö on muuttunut rajusti: Osaajat menevät sinne, missä tehdään arvopohjaista bisnestä ja tarjotaan valinnanvapautta

28.9.2022 11:30
Toni Rajamäki
NCC:n tutkimuksen mukaan työelämä on muuttunut pysyvästi.

Korona-aika muutti työnteon kulttuuria asiantuntijabisneksessä, mikä on näkynyt vahvasti myös markkinoinnin alalla. Muutos on johtanut siihen, että asiantuntijat kaipaavat aiempaa enemmän vapautta, mikä taas on synnyttänyt niin sanotun Great Resignation -ilmiön. Great Resignation tarkoittaa asiantuntijoiden joukkoirtisanoutumista ja siirtymistä esimerkiksi yksinyrittäjiksi.

NCC:n tekemän tuoreen tutkimuksen mukaan asiantuntijatyö on muuttunut pysyvästi. Suurimmat muutokset liittyvät työntekijöiden vallan kasvuun, arvojen korostumiseen työpaikkaa valitessa sekä hybridityön yleistymiseen. NCC sanookin työmarkkinoilla olevan menossa suurin murros sitten toisen maailmansodan.

Lue myös: Erno Reinikainen jätti näköalapaikan TBWA:lla ja alkoi yrittäjäksi – luovan lahjakkuuden mielestä alan työkulttuuri kaipaa ravistelua

MAINOS

Yrityksille muutos tarkoittaa sitä, että niiltä vaaditaan entistä enemmän ponnisteluja ollakseen kiinnostava työnantaja. Enää pelkkä palkka ei riitä asiantuntijatyössä kilpailuvaltiksi.

Tutkimuksen mukaan osaajat menevät sinne, missä tehdään arvopohjaista bisnestä ja tarjotaan valinnanvapautta. Valinnanvapaus linkittyy vahvasti hybridityöhön, joka on tutkimustulosten valossa uusi normaali. Asiantuntijoita ei voi pakottaa toimistolle. He tulevat sinne omasta tahdostaan, jos tulevat, NCC korostaa.

Raportissa todetaankin, että nykyään työntekijät vaativat ja työnantaja palvelee.

– Työpaikkoja vaihdetaan nyt Suomessakin enemmän kuin aiemmin. Ihmisillä on ollut aikaa miettiä, mitä elämältään haluavat. Arvot korostuvat. Ihmiset valitsevat työnantajan arvojensa mukaisesti, sanoo rekrytointiyritys The X Searchin perustajaosakas Terhi Klemetti.

Tutkimus avaa myös, että fyysisille toimitiloille on edelleen tarvetta, sillä ihmiset haluavat nähdä toisiaan. Raportti kertoo, että tilankäyttö on yhä enemmän yrityksen strateginen valinta ja että tilojen toimivuus, ergonomia, esteettisyys ja tunnelma pitää olla sellaisia, että toimistolle tulo on kotiin jäämistä houkuttelevampi vaihtoehto.

– On selvää, että konttoreista pitää tehdä entistä houkuttelevampia valon, ilmanlaadun, akustiikan, kalusteiden sekä palveluiden osalta. Kohtaamisia pitää helpottaa ja toisaalta tarjota tiloja, jotka mahdollistavat ainakin hetkittäisen keskittymisen, sanoo NCC:n Eelis Rytkönen.

Tutkimuksessa esiin nousseet trendit, jotka muokkaavat työelämää:

1. Hybridityö muuttaa asenteita

2. Työn tekemistä ei voi enää näytellä

3. Paras kulttuuri voittaa

4. Sieluttomien konttoreiden aika on ohi

5. Tekijät vaativat, työnantaja palvelee

MAINOS