Brändipersoona lähestyi minua. Ilmaantui olohuoneeseeni alkuillasta. Kutsumatta, mutta ei yllättäen. Oli piipahtanut aikaisemminkin.
Brändi oli pukeutunut kalastaja-asuun. Esitteli itsensä kapteeni Findukseksi. Brändin ympärillä oli iloisia lapsia. Brändi hymyili heille, he brändille. Brändi sanoi pitävänsä yksinkertaisista asioista, kuten lastenlastensa kanssa uimisesta. Katso vaikka tästä.
Brändi puhui paskaa. Se oli keksinyt tarinansa. Brändi ei ole kapteeni. Eikä sillä ole lapsia – lapsenlapsista puhumattakaan. Eikä brändi osaa uida.
Brändipersoonassa ei ole mitään totta. Brändi on sepittänyt itselleen valheellisen identiteetin. Aivan kuten yksinäisen höynäytettävän rahoja kärttävä some-auervaara.
Brändipersoonassa ei ole mitään totta. Brändi on sepittänyt itselleen valheellisen identiteetin.
Identiteettinsä väärentäneeseen brändiin ei voi yhdistää sellaisia attribuutteja kuin vaikkapa avoin, läheinen tai luotettava. Sen sijaan brändiä kuvaa osuvasti sellaiset attribuutit kuin välinpitämätön, etäinen ja epärehellinen. Asia on näin, koska brändin tarina ei ole totta.
Hyvä tarina on totta. Hyvä tarina on sellainen, joka kumpuaa brändin synnystä, paljastaa jotakin sen elämästä sekä auttaa ymmärtämään brändin persoonaa ja elämänkatsomusta.
Hyvä tarina on vahva perusta markkinoinnille ja viestinnälle, sillä hyvä tarina auttaa ymmärtämään, miksi brändi on sellainen kuin on.
Ja miksi brändi ylipäätään on olemassa. Ja mitä merkityksiä brändiin liittyy. Ja millainen lamppu syttyy kuluttajan päässä brändin nimen kuullessaan tai edesottamuksia seuratessaan.
Jotta brändi voisi kertoa itsestään totuudenmukaisen tarinan, sen on tunnettava itsensä. Sen pitää uppoutua sielunmaisemaansa asiantuntevassa ohjauksessa. Sen tulee itse löytää ja oivaltaa persoonallisuutensa näkyvät tekijät ja syvemmät ominaisuudet. Ja niistä eritoten ne, jotka tekevät brändistä mielenkiintoisen persoonan.
Jotta brändi voisi kertoa itsestään totuudenmukaisen tarinan, sen on tunnettava itsensä.
Brändi voi ylpeänä kertoa tarinan, joka on rakennettu näiden valloittavien piirteiden varaan. Tällaisella tarinalla brändi voi erottua muista, tulla huomatuksi ja saada kuluttajan haltioitumaan asiastaan johdonmukaisella, omintakeisella ja ennen kaikkea totuuteen pohjautuvalla kiehtovalla tarinallaan.
Sellaisen brändin seurassa on hyvä olla. Ja brändi, jonka seurassa on hyvä olla, voi hyvin.
PS. Tämä oli viimeinen kolumnini sarjassa, joka käsitteli markkinoinnin kaavaa “Jos brändisi ei erotu, sitä ei huomata. Jos brändiäsi ei huomata, sitä ei haluta”. Ensi kuussa on luvassa sitten jotakin ihan muuta.
Anssi Järvinen on kokenut bränditerapeutti ja copywriter. Hän tekee huomioita maailmasta, jossa toisten brändien elämä on tasapainoista ja auvoista, mutta toisten brändipersoonallisuus on vaarassa pirstaloitua ja käytös muuttua itsetuhoiseksi.