Jos ei brändiarvon kasvattaminen ole markkinoinnin tärkein tavoite, niin mikä sitten? No, se vähän riippuu.
Niin kiva kuin olisikin nimetä jokin yksittäinen tavoite, kuten brändiarvon kasvattaminen, tunnettuuden lisääminen, uudet asiakkaat tai vaikkapa liidien lisääminen, niin totuus on silti, että ”se vähän riippuu”. Ja mielestäni olisi typeryyttä väittää jotain muuta.
Tärkein tavoite vaihtelee sen mukaan, mikä on juuri kyseisen yrityksen tärkein tavoite juuri kyseisellä hetkellä ja kyseisellä toimialalla.
Ajatus siitä, että markkinoinnin tavoite eroaisi yrityksen tavoitteesta, ei ole pelkästään typerä – se on myös vaarallinen. Vaarallinen siksi, että se viestii markkinoinnin ja myynnin eli liiketoiminnan välisestä kuilusta. Samoin kuin ajatus, että markkinointi voi onnistua omissa tavoitteissaan saman aikaan, kun myynti ja liiketoiminta epäonnistuu omissaan. Juhlimalla markkinoinnin onnistumista myynnin sakatessa luodaan nopeasti kitkaa myynnin ja markkinoinnin välille.
Palataan siihen, mitä sitten pitäisi tehdä markkinoinnin tavoitteiden suhteen?
Markkinoinnin tulisi aina olla riittävän syvällä liiketoiminnan kipukohdissa ja mahdollisuuksissa.
Markkinoinnin tulisi aina olla riittävän syvällä liiketoiminnan kipukohdissa ja mahdollisuuksissa, jotta se kykenee hahmottamaan, millä työkaluilla voitaisiin eniten vaikuttaa liiketoiminnan tavoitteisiin.
Ei ole tietenkään tarkoitus ratkoa kaikkia liiketoiminnan vaikeuksia, vaan tarttua niihin relevantteihin haasteisiin, joihin markkinoinnilla on suhteellisesti paras impakti.
Tämä vaatii sitä, että markkinointi on iholla ja pulssilla sen suhteen, miten liiketoiminnalla menee.
Miksi markkinoinnin paras tavoite sitten “riippuu tilanteesta”? Koska kukin yritys on uniikissa tilanteessa omalla markkinallaan. Riippuen tilanteesta ja yrityksestä isoimmat liiketoiminnalliset haasteet voivat olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä juuri sillä hetkellä.
Kun teette markkinointinne suunnittelua ensi vuodelle, asettakaa tavoitteet yhdessä liiketoiminnan kanssa. Miettikää, missä liiketoiminta juuri nyt tarvitsee kipeimmin apuja, ja mistä markkinoinnin työkalulaatikosta löytyvät siihen parhaat avut.
Kun myynti ja markkinointi epäonnistuvat ja onnistuvat yhdessä, on se alku pitkälle ja hedelmälliselle yhteiselolle.