Viestintäbudjetin vähyys ja viestintähenkilöstön määrä nousevat keskeisimmiksi haasteiksi itsenäisten viestintätoimistojen IPREX-verkoston tutkimuksessa. State of Global Communications and Marketing -tutkimukseen osallistui yli 400 kansainvälisesti toimivissa yrityksissä työskentelevää viestinnän ammattilaista ympäri maailman. 21 prosenttia vastaajista nimeää budjetin ja 20 prosenttia työvoiman riittämättömyyden suurimmaksi haasteeksi.
Viestintäbudjetin vähyys kulkee käsi kädessä kolmannen haasteen, johdon tuen puutteen kanssa. Myös tekijöiden vähyyden nähdään johtuvan tästä puutteesta. Kielimuuri aiheuttaa myös haasteita monella markkinalla. Omistajien sitoutumattomuus koetaan haasteeksi erityisesti Aasian ja Tyynenmeren markkina-alueella.
– Maailmantalouden tilanne heiluttaa viestintäosastoja eri puolilla maailmaa, myös Suomessa. Tämä näkyy budjettien leikkaamisena ja työvoiman karsimisena. Tehdään samat asiat entistä pienemmin resurssein, mikä kuormittaa viestinnän ammattilaisia entisestään. Tähän astikin viestintäosastot ovat toimineet liian pienin resurssein osassa yrityksiä. Suomessa isossa osassa yrityksiä johto ymmärtää viestinnän merkityksen, mutta on myös yrityksiä, joissa tuen puutteen vuoksi hukataan viestinnän potentiaali liiketoiminnan tukena, sanoo suomalaisen IPREX-verkoston jäsenen, viestintätoimisto Manifeston, toimitusjohtaja Harri Kammonen.
Monimuotoisuuteen, yhdenvertaisuuteen ja inkluusioon kiinnitetään nyt huomiota. Lähes kaikki vastaajat nimittäin kertovat työnantajallaan käynnissä olevista monimuotoisuuskoulutuksista. Pienissä yrityksissä koulutukset on usein ulkoistettu, mutta suuremmissa yrityksissä hoidetaan talon sisäisesti.
Kaiken kaikkiaan kyselyn perusteella yleisimmin ulkoistetaan käännöstyöt ja mainonnan ostaminen. Talon sisäisesti puolestaan hoidetaan erityisesti sosiaalisen median kanavien ylläpito, kriisiviestinnän suunnittelu ja sisältömarkkinointi.