Digimarkkinointiin liittyvien työtehtävien määrä on vahvassa kasvussa, jos asiaa mitataan avoimien työpaikkojen määrällä. Viime vuoden kevään ja kesän jälkeen avoimien työpaikkojen määrä lähti kovaan kasvuun.
Duunitorin tilastojen mukaan ala on tällä hetkellä isossa murroksessa, johon yhtenä tekijänä on taatusti pandemian myötä nähty digitalisoitumisen nopeutuminen. Duunitorin työnhakupalvelussa nähtiin tämän vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana peräti 549 työpaikkailmoitusta, jotka liittyvät digitaaliseen markkinointiin, mutta joissa ei ole avainsanana sanaa “myynti”. Esimerkiksi vuonna 2020 koko vuoden lukema oli 435 ja vuoden 2019 lukema 327.
Selkeä käännekohta oli viime vuoden lokakuu, jolloin Duunitorissa julkaistiin digimarkkinointiin liittyviä työpaikkailmoituksia 85 kappaletta. Lukema on vuoden 2019 lokakuuhun verrattuna yli kolme kertaa suurempi. Vuoden 2020 maaliskuun ja syyskuun välisenä aikana suurin kuukausittainen lukema oli 33.
2020 lokakuusta lähtien digimarkkinointiin liittyvien työpaikkailmoitusten määrä on pysynyt korkealla – pois lukien viime heinäkuu, joka on yleensä ottaen hiljainen rekrytointikuukausi kesälomien takia.
Digimarkkinointiin liittyvien työpaikkailmoitusten kuukausiennätys Duunitorissa on tehty viime huhtikuussa, jolloin palvelussa oli 118 ilmoitusta.
Selkeimmin kasvu nähdään, kun vertailuun otetaan vuosien 2019, 2020 ja 2021 ensimmäiset yhdeksän kuukautta. Vuonna 2019 tammikuun ja syyskuun välisenä aikana digimarkkinointiin liittyviä työpaikkailmoituksia oli Duunitorissa yhteensä 252, kun taas koronan sävyttämänä viime vuonna lukema oli 202. Tänä vuonna lukema on kasvanut yli 170 prosentilla viime vuodesta. Koronasta huolimatta viime vuoden kokonaislukema löi vuoden 2019 kokonaislukeman, sillä vuonna 2019 kokonaismäärä oli 327 ja viime vuonna 435.
Duunitorin työnantajakuvakonsultti Lauri Vaisto muistuttaa, että digimarkkinoinnin merkityksen kasvu on loogista. Ihmiset ovat pysyneet pandemian takia kotona, joten heidät on ollut helpoin tavoittaa digitaalisesti.
– Työpaikkadatasta nousee esiin kaksi merkittävää huomiota. Ensimmäinen koskee alan työtilanteen melko nopeaa elpymistä alkusyksystä 2020 ja lähes räjähdysmäistä kasvua vuoden neljännellä kvartaalilla. Tulkitsen, että se kertoo tavasta, jolla organisaatiot reagoivat poikkeusoloihin. Päivittyneeseen arvioon toimintaympäristöstä selvästi istui oletus siitä, että etäisyyttä ottavia yleisöjä tavoitetaan parhaiten digitaalisesti. On makuasia, pitääkö käännöstä ketteränä, mutta se kuitenkin tapahtui. On hyvä muistaa, että suomalainen työmarkkina alkoi kokonaisuutena vilkastua vasta keväällä 2021 – huomattavasti digimarkkinoinnin alaa myöhemmin, Vaisto sanoo MarkkinointiUutisille.
On todennäköistä, että muutos on pysyvää.
– Toinen tärkeä havainto on, että alan avoimien työpaikkojen määrä on pysynyt vuonna 2021 reilusti yli kaksi kertaa korkeampana kuin aikana ennen pandemiaa. Kyseessä on tuskin pelkkä rekyyli. Voi olla, että todistamme historiallista murrosta. On mahdollista, että jälkikäteen tarkasteltaessa “suuri digiloikka” ei ollutkaan vain etäpalavereja keittiön pöydän ääressä, vaan digitaalisuuden lopullinen niskalenkki siitä, miten ymmärrämme markkinoinnin.
2019:
Tammikuu: 31
Helmikuu: 22
Maaliskuu: 29
Huhtikuu: 30
Toukokuu: 38
Kesäkuu: 18
Heinäkuu: 29
Elokuu: 30
Syyskuu: 25
Lokakuu: 27
Marraskuu: 22
Joulukuu: 26
2020:
Tammikuu: 30
Helmikuu: 35
Maaliskuu: 18
Huhtikuu: 16
Toukokuu: 19
Kesäkuu: 17
Heinäkuu: 13
Elokuu: 21
Syyskuu: 33
Lokakuu: 85
Marraskuu: 80
Joulukuu: 68
2021:
Tammikuu: 61
Helmikuu: 62
Maaliskuu: 79
Huhtikuu: 118
Toukokuu: 43
Kesäkuu: 51
Heinäkuu: 31
Elokuu: 59
Syyskuu: 45