Suomalaisia viestinnän töitä palkitseva Finnish Comms Awards järjestettiin torstaina Helsingissä. Tänä vuonna Vuoden viestintätoimistona palkittiin Viestintätoimisto Drum ja Vuoden viestintäkonsulttina Netprofilen Jirimiko Oranen. Vuoden viestintätyöstä vastasivat Visma ja Netprofile.
Drumin kohdalla tuomaristo vakuuttui toimiston toiminnasta keskellä pandemiaa. Myös liiketoiminnalliset saavutukset painoivat.
– Vuoden viestintätoimisto päätti sijoittaa pandemia-ajan voimavaransa omaan henkilöstöön. Se halusi sekä vaalia että uudistaa yrityskulttuuriaan ja palauttaa työn ilon. Toimisto loi uusia rakenteita työhyvinvointiin ja piti yllä keskustelua aiheesta. Keskittyminen tuotti tulosta: etäapatiasta selvittiin vahvistuneena työyhteisönä. Toimisto sai ensimmäisenä viestintätoimistona Suomen Mielenterveys ry:n Hyvän mielen työpaikka -merkin. Samaan aikaan toimisto teki myös taloudellisesti erittäin hyvän tuloksen ja sai vuotuisesta asiakaskyselystään kaikkien aikojen parhaan arvion, tuomaristo perusteli valintaansa.
Vuoden viestintäkonsultti Oranen on ollut pitkään suomalaisen viestinnän kärkitekijöitä. Oranen palkittiin historian ensimmäisessä Finnish Comms Awardsissa 10 vuotta sitten Vuoden viestintätyöstä. Tuomaristo kehuu etenkin hänen kokonaisvaltaisuutta viestijänä.
– Pitkä ja monipuolinen ura viestinnän strategisessa konsultoinnissa, kriisiviestinnässä, kansainvälisissä viestinnän johtotehtävissä ja yritysjohdon viestinnän valmennuksissa näkyvät tämän vuoden viestintäkonsultin asiakastöissä ja asiakkaiden antamissa lausunnoissa. Hän osaa tuoda esiin viestinnän strategisen merkityksen organisaatioiden johdolle. Hän selvittää syvällisesti asiakkaan tarpeet ja puhuu sujuvasti sekä liikkeenjohdon että ruohonjuuritason kieltä. Hänen työnsä jälki on varmaa, tasalaatuista ja vaikuttavaa.
Vuoden viestintätyö on Visman ja Netprofilen kehittämä Siun sote.
– Vuoden viestintätyö edustaa perinteisiä ja vitaaleja hyveitä, jotka tuntuvat unohtuvan erityisesti välttämättömien, vaikeiden ja suurten muutostilanteiden äärellä. Muutoksen johtaminen on viestintää ja toimintaa. Vaikuttava ja muutosta edistävä viestintä ei ole yksisuuntaista, vaan perustuu kunnioittavaan vuorovaikutukseen ja eri osapuolten kuulluksi tulemiseen. Asiakkaan sanoin: “Viestintäkonsultit, jotka puhuvat saumatta ylimmän johdon kieltä ja ymmärtävät samalla ruohonjuuritason työntekijöiden huolet, ovat harvinainen voimavara.”
Tänä vuonna uutena tunnustuksena jaettiin Vuoden timantti -palkinto, jonka voitti Sari-Liia Tonttila Ahjo Communicationsilta. Vuoden ajatusjohtajana palkittiin Tehyn Millariikka Rytkönen. Vuoden pitchaaja on John Nurmisen Säätiön Erkki Salo.
Kilpailussa palkittiin myös asiakastöitä monissa eri kategoriassa. Katso kaikki voittajat alta:
Lifestyle, terveys ja hyvinvointi: Podiatri – podcast-sarja lääkärin elämästä (Boehringer Ingelheim & Suomen Podcastmedia)
Kauppa ja palvelut: Pullonpalautusautomaatti, joka sai jonoa kauppoihin (TOMRA & Viestintätoimisto Drum)
Julkishallinto ja järjestöt: RuokaTutka – Suomi näyttää Euroopalle mallia lasten ja nuorten ruokakasvatuksessa (Ruokavirasto & Kaiku Helsinki Cocomms)
Teollisuus ja rakentaminen: Pörssin hiljaisesta suorittajasta kuoriutui teknologiaparkettien partaveitsi (Etteplan & Netprofile)
Liikenne ja logistiikka: Ei haukku haavaa tee (Matkahuolto & No No No)
Teknologia: 75 prosentin henkilöstömäärän kasvu alalla, jolla on osaajapula (Luoto Company & Viestintätoimisto Drum)
Yritys- ja organisaatioviestintä: Vuorovaikutuksesta rakennettiin menestystekijä OX2:lle (OX2 & Brunnen Communications)
Vastuullisuusviestintä: The Polite Type – fontti, joka vaientaa vihapuheen (TietoEVRY & TBWA\Helsinki)
Strateginen viestintäkonsultointi: Nobodystä ajatusjohtajaksi – mySafetyn kasvutarina (MySafety & Viestintätoimisto Manifesto)
Kriisi- ja poikkeustilaviestintä: Mainekriisi Ähtäri Zoo Karhulassa selätettiin ennakoivalla viestinnällä (Ähtäri Zoo & Brunnen Communications)
Muutosviestintä: Muutoksen roihu syttyy, kun ihmistä kuunnellaan (Siun Sote & Visma Numeron & Netprofile)
Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy: Yli 23 000 kertaa hymy opettajan huulille (Studeo & Republic of Communications)
Ansaittu näkyvyys ja mediasuhteet: Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen (Ponsse & SEK)
Pro Bono: #mitäkuuluu – itsetuhoisuudesta voi ja pitää kysyä (Mieli ry & Viestintätoimisto Manifesto)
Vuoden Varainhankintateko: #MEIDÄNMERI-kampanja – Auta Muumeja pelastamaan #MEIDÄNMERI (Moomin Characters & John Nurmisen Säätiö sr & Rights and Brands & Kobra Agency)