Black Friday on maailman suurin ostospäivä, josta valtaosa brändeistä ottaa kaiken hyödyn irti. Lukuisten alennuskampanjoiden lisäksi kuluttajia kosiskeltiin myös kulutusjuhlan vastaisella viestinnällä, millä saatetaan herättää tänä päivänä yhtä suurta huomiota kuin hintojen polkemisella.
MarkkinointiUutiset nostaakin esiin muutamia brändejä ja kampanjoita, jotka uivat viestillään osittain vastavirtaan ja onnistuivat herättämään ihmisten huomion.
Yhden hyvän esimerkin antoi kirjakustantamo Myllylahti, joka painotti viestissään, ettei yritys tarjoa alennuksia.
– Tänään on Black Friday. Ja tiedättekö mitä? Meillä ei ole tänään mitään tarjouksessa, Myllylahti viestitti.
– Me olemme kirjakustantamo eli elämme sillä, että ihmiset ostavat kirjoja. Tarvtsemme ostajia ja haluamme, että kirjailijamme saavat työstään korvauksen. Meillä ei ole mitään markkinavoimia vastaan. Teemme myös esimerkiksi blogiyhteistyötä, joiden kautta voi saada alennuksia ja erilaisia kampajoitakin on. Mutta se ei tarkoita, että jokaiseen kulutusjuhlaan täytyy lähteä mukaan. Siitä eivät kiitä markkinat eikä luonto. Ja siksi päätimme, että meille tämä on ihan tavallinen perjantai, yritys jatkoi.
Hyvän esimerkin myös antoi Kustavin Savipaja, joka tarjosi asiakkailleen maltillisen alennuksen ja sanoi suoraan, että yritys haluaa kuluttajien kuluttavan vastuullisesti.
– Emme kannusta ketään ostamaan juuri tänään tai koskaan päättömästi, vaan kuluttamaan vastuullisesti. Kotimaisen käsityön kuluttaminen on sitä, yrityksen päivityksessä sanottiin.
Lasten unikonsultointiin perehtynyt Sleepy puolestaan jätti alennuskampanjan kokonaan väliin ja kertoi lahjoittavansa jokaisesta ostoksesta 10 prosenttia Ensi- ja turvakotien liitolle.
Vaatevalmistaja Pure Wastella oli Sleepyn kanssa samanlainen agenda: kerätä rahaa hyväntekeväisyyteen. Pure Waste järjesti HelsinkiMission kanssa yhteisen kampanjan, jossa ihmiset saivat lahjoittaa ystävän yksinäiselle. Kampanjalla tuettiin HelsinkiMission yksinäisyyden vastaista työtä. Poikkeuksellisinta oli se, että yritys poisti verkkokaupastaan kaikki omat tuotteensa, joten kaupasta pystyi vain ostamaan ystävän yksinäiselle.
Partioaitta puolestaan päätti tehdä hyvää luonnolle. Kampanjassa korotettiin yrityksen lanseeraamaa Ympäristöbonusta ja lahjoitettiin kaikista ostoksista viisi prosenttia ympäristön hyväksi.
Lastenoikeusjärjestö Plan International halusi antaa kampanjassaan ihmisille kaksi vaihtoehtoa: puolustaa tasa-arvoa tai rynnätä alelaareille.
– Haluaisimmekin kutsua sinut pohtimaan kanssamme, mitä maailma tänään tarvitsee. Voisimmeko alennusmyyntien sijaan pysähtyä miettimään, millaisia asioita toivoisimme lisää maailmaan? Plan International viestitti.