Suomen miesten ja naisten jalkapallomaajoukkueilla on mennyt viime vuodet lujaa, mutta Palloliitossa on tehty hyvää jälkeä myös viheriön ulkopuolella. Siitä hyvä esimerkki saatiin Euroopan jalkapalloliiton UEFA:n GROW Awards -tapahtumassa, jossa palkitaan Euroopan maiden jalkapalloliittojen parhaita kehitystöitä.
GROW Awardsin kilpailluimman sarjan eli parhaan strategisen brändikehitystyön sarjan pääpalkinto tuli Suomeen Palloliitolle, joka sai tunnustuksen Suomen naisten SM-sarjan brändin uudistamisesta. Uutta identiteettiä oli rakentamassa myös TBWA\Helsinki.
Palloliitto ja TBWA lähtivät rakentamaan sarjalle identiteettiä, jossa keskiössä on jalkapallo eikä sukupuoli. Siksi sarjan nimeksi muutettiin Kansallinen Liiga, joka ei viittaa millään tavalla sukupuoleen. Perinteisesti naisten pääsarjoja kutsutaan esimerkiksi naisten SM-sarjoiksi, kun taas miesten sarjoja kutsutaan pelkästään SM-sarjoiksi ilman viittausta sukupuoleen.
– Sanoilla rakennamme maailmaa ja mielikuvia. Eurooppalaiselta jalkapalloyhteisöltä tuleva tunnustus vahvistaa tunnetta siitä, että olemme oikealla tiellä. Lisäksi sydäntä lämmittää, että muut maat, kuten Wales ja Australia ovat jo tehneet päätöksen seurata perässä, Palloliiton kehityspäällikkö Heidi Pihlaja iloitsee tiedotteessa.
Uudistunut brändi on toiminut myös lukujen valossa: sarjan lipynmyynti kasvoi edellisvuodesta 22 prosentilla, tv-katsojamäärä kasvoi 33 prosentilla ja medianäkyvyys nousi historiallisen korkeaksi.
– Systemaattisen työmme kautta ennätysmäärä tyttöjä ja naisia on löytänyt jalkapallon pariin. Harrastajamäärissä on kahdessa vuodessa tapahtunut yli 12 prosentin kasvu, Pihlaja lisää.
TBWA:lta työstä olivat vetovastuussa Ville Ohtonen, Markus Nieminen ja Erno Reinikainen. TBWA ja Palloliitto saivat hiljattain tunnustusta myös arvostetussa visuaalisen suunnittelun ja kommunikaation töitä palkitsevassa ADCE Awardsissa, jossa brändikehitystyö voitti hopeaa PR/Events-sarjan kategoriassa Brand Experience.