Viime vuosina festivaaleilla on otettu suuria harppauksia vastuullisuuden saralla ja tehty hienoa työtä ilmasto- ja ympäristökuorman pienentämiseksi. Yksi ehdoton edelläkävijä tällä saralla on ollut Flow Festival.
Festivaalin hiilijallanjälki on saatu hämmästyttävän pieneksi suhteutettuna tapahtumaan kokoon. Tuotannolliset ratkaisut, vegaaniruoan määrän kasvu ja artistien vähentyneet lentokilometrit ovat vaikuttaneet merkittävästi päästöjen pienentymiseen.
Siksi olin hämmästynyt, kun huomasin, että tämän kesän festivaalin yhteistyökumppani on fossiilifirma Finnair ja sen kanta-asiakasohjelma. Finnair sponsoroi aluetta, jonne pääsee ostamalla Gold-lipun. Hankkimalla Finnairin Visa-kortin saa alennusta Gold-lipusta. Gold-alueelta löytyy Finnair Visa -lounge, joka "kutsuu viihtymään ja jonka yhteydessä on valokuvauspiste, jossa voit kuvauttaa itsesi ja ystäväsi".
Samalla, kun Flow antaa näkyvyyttä kaikkein saastuttavimmalle tavalle matkustaa, se kannustaa kuitenkin festarivieraita tulemaan paikan päälle fillarilla.
On käsittämätön valinta vastuulliseksi profiloituvalta festivaalilta antaa tällaista näkyvyyttä Finnairille, yhdelle Suomen suurimmista saastuttajista. Varsinkin, kun ottaa huomioon, että Finnair on toistuvasti sortunut viherpesuun jasaanut siitä moitteita kuluttaja-asiamieheltä sekä on parhaillaan EU-komission tutkinnassa virheellisistä ympäristöväittämistä.
Samalla, kun Flow antaa näkyvyyttä kaikkein saastuttavimmalle tavalle matkustaa, se kannustaa kuitenkin festarivieraita tulemaan paikan päälle fillarilla. Ristiriita on ilmeinen.
Lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmat ovat keskellä ilmastokriisiä täysin absurdeja. Eniten lentäviä eli kaikkein suurimpia saastuttajia palkitaan saastuttamisesta mahdollisuudella saastuttaa vielä lisää.
Lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmia on hyvä peilata sitä vasten, että hyvin pieni joukko ihmisiä aiheuttaa valtaosan lentämisen päästöistä. Alle 10 prosenttia maailman väestöstä lentää säännöllisesti, alle 5 prosenttia tekee vuosittain ulkomaanlennon ja prosentti maailman väestöstä aiheuttaa puolet kaikista lentämisen päästöistä. Arviolta 80 prosenttia maailman väestöstä ei ole koskaan lentänyt. EU:ssa pelkät lentämisestä johtuvat päästöt ovat rikkaimmalla prosentilla viisi kertaa suuremmat kuin alimman tulopuoliskon kaikki päästöt yhteensä.
Hiljattain julkaistun Dirty Snow -raportin mukaan paljon saastuttavien firmojen sponsorisopimus voi tuottaa jopa sata kiloa hiilidioksidipäästöjä jokaista sponsorointieuroa kohden.
Lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmat on suunnattu juuri tälle paljon lentävälle joukolle. Tätä mielikuvaa vahvistaa se, että Finnair-yhteistyön mannekiiniksi valittu vaikuttaja Riku Rantala postaa someen kymmenilletuhansille seuraajilleen, miten mahtavaa on istua bisnesluokassa 13 tunnin lennolla Singaporeen. Mainitsematta jää, että edestakainen lento bisnesluokassa Helsingistä Singaporeen aiheuttaa noin kuusi tonnia CO2e-päästöjä. Se on lähes yhtä paljon kuin keskivertosuomalainen aiheuttaa päästöjä vuodessa.
On esitetty väitteitä, että Rantala olisi piilottanut joitakin postaukseensa jätettyjä kriittisiä kommentteja. Flow taas näyttää valinneen taktiikakseen vaieta kuoliaaksi somen vastuullisuusvaikuttajien kasvavan kritiikin Flow’n Finnair-kumppanuutta kohtaan.
Hiljattain julkaistun Dirty Snow -raportin mukaan paljon saastuttavien firmojen sponsorisopimus voi tuottaa jopa sata kiloa hiilidioksidipäästöjä jokaista sponsorointieuroa kohden. En tiedä, mikä on Finnairin ja Flow'n sopimuksen arvo, mutta sen hinta ilmastolle on kova. Toivon, että arvostamani festari harkitsee tätä kumppanuutta uudestaan.
Niklas Kaskeala on pitkän linjan ilmasto- ja vastuullisuusammatilainen. Hän haastaa rohkeasti yrityksiä ja toimistoja, jotka keskellä pahenevaa ilmastokriisiä ja luontokatoa edelleen sortuvat jatkuvaan viherpesuun.