Fortum
Brändit

Fortum valmistautuu vetäytymään Venäjältä – “Ensisijainen vaihtoehtomme on Venäjän toimintojen mahdollinen myynti”

12.5.2022 13:30
Toni Rajamäki
Fortum on jo aiemmin lopettanut uudet investoinnit Venäjälle.

Energiayhtiö Fortum valmistautuu vetäytymään Venäjältä. Yhtiön toimitusjohtaja Markus Rauramo kertoi suunnitelmista tiedotteessa.

Fortum on yksi harvoista suomalaisyrityksistä, joka on jatkanut toimintaansa Venäjällä sodan syttymisen jälkeen. Lukuisat isot suomalaistoimijat ovat jättäneet maan nopealla aikataululla. Näihin lukeutuvat muun muassa Valio, Paulig ja Fazer.

MAINOS

Fortum oli jo aiemmin lopettanut uudet investoinnit maahan ja venäläisten tytäryhtiöiden rahoituksen. 

– Valmistaudumme vetäytymään hallitusti Venäjältä ja ensisijainen vaihtoehtomme on Fortumin Venäjän toimintojen mahdollinen myynti. Uniperin venäläisen tytäryhtiön Unipron myyntiprosessin odotetaan myös jatkuvan mahdollisimman pian. Nämä prosessit saattavat kestää jonkin aikaa ja edellyttävät viranomaisten hyväksyntää. Olemme myös päättäneet lopettaa Fortum-brändin käytön Venäjällä, Rauramo kertoo.

Fortum on yrittänyt viime kuukausina pienentämään konsernin Venäjä-riskejä ja auttanut Euroopan hallituksia löytämään vaihtoehtoisia toimituskanavia ja monipuolistamaan energiapalettiaan.

– On täysin selvää, että Euroopan riippuvuutta venäläisestä energiasta on vähennettävä ja että Euroopan on siirryttävä kohti omavaraisempaa energiajärjestelmää. Erityisesti Saksa on vahvasti riippuvainen maakaasun tuonnista, ja maan hallitus on toistuvasti todennut, ettei irtautuminen venäläisestä kaasusta ole mahdollista välittömästi. Pyrimme löytämään keinoja vähentää, korvata tai muuttaa maakaasun käyttöä ja toimituksia sekä lyhyellä että keskipitkällä aikavälillä, Rauramo painottaa.

Fortum on saanut aiemmin lokaa niskaansa jatkettuaan toimintaansa Venäjällä. Osa suomalaisista on myös boikotoinut yhtiötä, kertoo MarkkinointiUutisten ja tutkimustoimisto IROResearchin tutkimus.

Lue myös: Suomalaiset haluavat yritysten boikotoivan Venäjää – 52 prosenttia on muuttanut ostokäyttäytymistään, kertoo tuore tutkimus

MAINOS