Kun Suomen suurimpiin elektroniikkamyyjiin ja ylipäänsä yrityksiin lukeutuvan Gigantin tuputtamiseen ohjannut myyjien palkkiomalli ja toimintatavat nousivat julkiseen keskusteluun, oli myrsky liian suuri laantuakseen.
Gigantti ei ole alallaan ainoa, joka on nostettutikunnokkaan toimintatapojensa vuoksi. Se kuitenkin upposi syvemmälle suohon kuin kilpailijansa - ja sai heidät näyttämään paremmilta kuin välttämättä ovatkaan.
Kun (ei ”jos” vaan ”kun”) jäät kiinni kusetuksesta, Suomen kokoisessa maassa kaikki saavat tietää siitä.
Syy siihen on luottamus. Elämässä, bisneksessä ja ihmissuhteissa pätevät täsmälleen samat luottamuksen lait: rakentamiseen menee aikaa, mutta kaiken voi menettää hetkessä.
Luottamuksen menettämisen hetkellä oman toiminnan vertailu muihin on inhimillistä. Mutta sitä osapuolta, jonka luottamus on rikottu, ei kiinnosta, että ”kyllä Jarmo ja Pirkkokin ovat pettäneet puolisoitaan”.
Case Gigantin opetus brändeille on yksinkertainen, mutta silti liian vaikea: ole rehellinen ja avoin. Eli suomeksi: älä kuseta.
Koska kun (ei ”jos” vaan ”kun”) jäät kiinni, Suomen kokoisessa maassa kaikki saavat tietää siitä. Yritä siinä sitten kiillottaa brändiä, kun paska on pinttynyt pitkäksi aikaa.
Giganttilaisille toivotan tsemppiä brändin ja luottamuksen uudelleenrakentamiseen. Tehtävänne ei ole helppo. Kaikille muille annan vinkin: nyt olisi hyvä hetki omatoimisesti kaivella luottamuksen rikkovat luurangot kaapista ennen kuin asiakkaat löytävät ne.
Kirjoittaja on MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin perustaja.