Hakukonepalvelu Google julkisti tänään mainostamisen turvallisuusraporttinsa, josta selviää, että yhtiö esti tai poisti viime vuonna yli 3,1 miljardia mainosta sääntörikkeiden takia. Joka minuutti poistettiin lähes 5900 mainosta. Yhteensä 6,4 miljardia mainosta rajoitettiin tavalla tai toisella.
Estetyistä mainoksista yli 99 miljoonaa koski koronavirusta, josta on levitetty väärää tietoa mainosten avulla.
Google blokkasi yhteensä 1,7 miljoonaa mainostiliä törkeiden käyttöehtorikkomusten takia. Blokattujen tilien määrä kasvoi merkittävästi vuodessa, sillä edellisvuonna blokattujen listalle joutui miljoona tiliä.
Google tekee koko ajan töitä luodakseen käyttäjille ja myös mainostajille turvallisemman ympäristön. Viime vuonna hakukonejätti lisäsi tai päivitti yli 40 mainostajia ja julkaisijoita koskevaa sääntöä. Noin vuosi sitten Google loi mainostajien tunnistamisohjelman ja investoi teknologiaan, joka auttaa muun muassa väärää tietoa levittävien mainosten tunnistamisessa. Yhtiö lupaa jatkaa kehitystyötään olemalla edellä potentiaalisia uhkia.
Lähde: Googlen tiedote