Kun kehitetään uutta brändiä, tuotetta tai palvelua, pitäisi työ aloittaa graafisesta suunnittelusta. Pahimmillaan graafikko kuitenkin otetaan mukaan vasta aivan viime metreillä ja ajatellaan, että visuaalisen suunnittelun tarkoitus on lähinnä koristella lopuksi jo tehty työ.
Mitä aiemmin graafikko otetaan mukaan prosessiin, sitä paremmin ja tehokkaammin hänen ammattitaitoaan voidaan hyödyntää. Parhaassa tapauksessa visuaaliset ratkaisut toimivat ohjaavana ja kokoavana voimana kaikelle muulle suunnittelu- ja kehitystyölle. Kun visuaalisia elementtejä suunnitellaan alusta asti yhdessä brändin muiden osien kanssa, kannattelee visuaalinen ilme koko brändiä.
Hyvin suunniteltu brändi-ilme on vahva erottautumistekijä, ja osaava graafikko monimuotoisen brändityön kokoava ydin.
Ammattimaisesti rakennettu visuaalinen ilme vaatii koko brändin perustusten läpikäyntiä.
Usein ajatellaan, että esimerkiksi brändiuudistushankkeissa visuaalisen ilmeen voi uudistaa irrallaan itse brändistä ja sitten vaan läntätä takaisin siihen päälle. Tämä harhakuva karisee hyvin nopeasti, kun käydään töihin ja huomataan, että ammattimaisesti rakennettu visuaalinen ilme vaatii koko brändin perustusten läpikäyntiä. Jos perustukset eivät ole kunnossa, tulee uudistuksesta usein huomattavasti suurempi kuin oli alunperin ajateltu.
Erään asiakkaan kanssa päädyimme lopulta pelkän pakkausuudistuksen sijaan uudistamaan koko brändin visuaalista ilmettä, verkkosivuja ja markkinointiviestejä myöten. Ilman kaikkea sitä ei pakkauksistakaan olisi saatu kaikkea kilpailuetua irti. Työn määrä kasvoi, mutta niin kasvoi myös myynti ja erottuvuus, kun uudistus oli lopulta tehty luita ja ytimiä myöten.
Usein ajatellaan myös, että verkkosivuhankkeissa graafikon voi ottaa mukaan lopuksi tai että visuaalinen ilme tarkoittaa vain brändivärien ja fonttien pudottamista sivustolle muun sisällön päälle. Nerokkainkaan tekninen rakenne tai huippunopea palvelin ei auta, jos asiakkaalle näkyy vain epämääräistä sillisalaattia (brändiväreissä tai ei), hän ei koe olevansa kyseisen sivun kohderyhmää tai löydä etsimäänsä.
Parhaimmillaan visuaaliset ratkaisut ohjaavat myös teknistä toteutusta ja sisällöntuotantoa.
Näyttävät, brändinmukaiset ja toimivat verkkosivut syntyvät vain todellisesta vuoropuhelusta visuaalisen suunnittelun, teknisen toteutuksen ja sisällöntuotannon välillä. Parhaimmillaan visuaaliset ratkaisut ohjaavat myös teknistä toteutusta ja sisällöntuotantoa, jolloin lopputulos on saumaton kokonaisuus, jossa ei ole mitään päälleliimattua.
Loppukäyttäjälle verkkosivusto on aina ensisijaisesti yhdistelmä visuaalisia ratkaisuja ja niihin kiinteästi liittyvää käyttöliittymäsuunnittelua. Kun nämä on tehty hyvin, asiakas pysyy sivustolla ja häntä voidaan ohjata kohti haluttua toimintaa, kuten ostopäätöstä tai yhteydenottoa.
Visuaalinen ilme onkin lähes poikkeuksetta asiakkaan ensimmäinen kosketuspinta brändiin kuin brändiin oli kyseessä sitten palvelu tai tuote. Jo ennen kuin asiakkaalla on minkäänlaista kokemusta itse tuotteesta, on hänen täytynyt valita se kaikkien muiden tuotteiden joukosta. Hän on jäänyt yli kolmeksi sekunniksi verkkosivustolle, ottanut pakkauksen käteensä kaupan hyllystä tai katsonut mainosvideon. Hän on kokenut olevansa oikeaa kohderyhmää sille visuaaliselle viestille, joka välittyy verkkosivustosta, pakkauksesta tai mainoksesta.
Visuaalisen viestin pitäisi olla viimeisen silauksen sijaan se ensimmäinen askel, joka otetaan, kun seuraavia menestystarinoita lähdetään rakentamaan.
Aino Nieminen on luovuuden ja bisneksen rajapinnassa viihtyvä multiyrittäjä sekä graafisen alan sveitsilänen linkkuveitsi, joka juo liikaa kofeiinitonta kahvia ja uskoo ihmeisiin.