Greenpeace/Antti Yrjönen
Toimistot

Greenpeace korostaa markkinointitoimistojen roolia ilmastonmuutoksen torjumisessa

10.5.2022 8:40
Toni Rajamäki
Greenpeacen aktivistit valtasivat lavan Vuoden huiput -kisassa herätelläkseen markkinoijia.

Pari viikkoa sitten Vuoden huiput -kisassa nähtiin yllättävä tempaus, kun ympäristöjärjestö Greenpeace valtasi lavan ja “palkitsi” oman kilpailunsa voittajan. Greenpeace laittoi huhtikuussa alulle Vuoden huiputus -nimisen kilpailun, jossa etsittiin kuluneen vuoden törkeintä tai harhaanjohtavinta fossiilimainosta.

Vuoden huiput ei valikoitunut aktivistien kohteeksi sattumalta, sillä Greenpeace halusi saada äänensä kuuluviin markkinointi- ja viestintätoimistojen edustajien edessä.

– Se oli strateginen veto. Halusimme puhua isoille toimistoille ja niiden johtajille, sanoo Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntija Olli Tiainen.

MAINOS

Lavan valtauksesta ei tiennyt edes kilpailun järjestäjä Grafia. 

– Saimme kuitenkin positiivisen vastaanoton. Saimme paljon kiitosta, ja meille sanottiin, että tempauksemme oli illan parasta antia. Yhtään negatiivista kommenttia en ole kuullut, Tiainen avaa.

Greenpeace näkee, että alan toimistoilla on iso valta vaikuttaa yhteiskuntaan. Siksi järjestö myös haluaa, että toimistot miettisivät nykyistä tarkemmin, minkälaisten asiakkaiden kanssa ne tekevät yhteistyötä. Greenpeacelle on selvää, että toimistojen pitäisi toimia vastuullisesti ja kieltäytyä ilmastohaitallisen markkinoinnin tekemisestä.

– Jos ajatellaan kokonaisuutta, niin kyseessä on todella iso ala, joka on täynnä fiksuja, ihmisten kulutustottumuksia muokkaavia ammattilaisia. He voivat käyttää osaamistaan esimerkiksi siihen, että lentomäärät kasvavat tai vaihtoehtoisesti vähentyvät.

Tiainen toivoo, että Suomeenkin syntyisi Clean Creatives -hankkeen kaltaista toimintaa. Clean Creatives on voittoa tavoittelematon liittouma, jonka jäsentoimistot eivät työskentele fossiiliyhtiöiden kanssa.

– Siinä toimistot voivat tehdä lupauksen, etteivät ota fossiiliyhtitöitä asiakkaakseen. Suomessa ei ole tällaista alustaa, joka laajentaisi keskustelua fossiilivapaasta mainonnasta. 

Tiainen kuitenkin uskoo, että tulevaisuudessa toimistot ovat tarkempia sen suhteen, minkälaisten mainostajien kanssa ne tekevät yhteistyötä.

– Uskon, että Suomessakin nähdään enemmän toimistoja, jotka kieltäytyvät yhteistyöstä fossiiliyhtiöiden kanssa. Tällainen toiminta varmasti lisääntyy alalla, kun ilmastokriisi ja luontokato kasvavat. Näin alan ulkopuolisena näen tällaisten vahvojen lupausten tekemisen jopa erottautumistekijänä ja kilpailuvalttina.

Rajoitetaanko ilmastohaitallisten tuotteiden mainontaa lailla?

Greenpeacen tahtotilana on, että ilmastohaitallisten tuotteiden mainontaa rajoitetaan lailla Suomessakin. Aiemmin järjestö on muun muassa peittänyt Finnairin mainoksen omalla banderollillaan tuodakseen viestiään esiin.

Tiainen uskoo, että Suomessa mennään jo oikeaan suuntaan, mistä kertoo muun muassa Helsingin kaupunginvaltuustossa ollut ilmastohaitallisten tuotteiden mainonnan rajoittamista koskenut aloite. 

– Se on hyvä aloite, mutta mediassa vedettiin uutisoinnissa mutkia suoriksi – ilmastohaitallista mainontaa ei siis vielä suoraan kielletty Helsingissä. Aloitteen todelliset vaikutukset selviävät myöhemmin, kun mainospaikkoja kilpailutetaan seuraavan kerran, jolloin ilmastovaikutukset ovat yksi kriteereistä.

Kyse on lähinnä siitä, että kun mainospaikat kilpailutetaan seuraavan kerran, ilmastohaitat otetaan huomioon. Käytännössä tällöin ulkomainosyhtiöiltä saatetaan vaatia, etteivät ne näyttäisi mainospinnoilla sellaisia tuotteita, jotka ovat ilmastolle haitallisia. 

– Ilmastohaitallisten tuotteiden mainonnan kieltäminen menee pikkuhiljaa eteenpäin Suomessa. Euroopassa on jo otettu askeleita oikeaan suuntaan. Esimerkiksi Hollannissa Haagissa bussiasemilla on rajoitettu polttomoottoriautojen ja lentojen mainostamista. Amsterdamissa puolestaan metroasemilla kiellettiin katumaastureiden ja halpalentojen mainostaminen. Ranskassa taas automainoksiin pitää lisätä kehotus valitsemaan lyhyelle matkalle pyörä ja pitkille matkoille julkinen liikenne.

Lienee selvää, että ennemmin tai myöhemmin Suomessakin tehdään vastaavanlaisia linjauksia, vaikka soraääniäkin kuullaan.

– Yhtenä kritiikkinä on ollut, että rajan vetäminen fossiilimainonnalle on vaikeaa, mutta jos jokin asia on vaikea, niin se ei tarkoita, etteikö sitä pitäisi yrittää ratkoa, Tiainen linjaa lopuksi.

Lue myös: Vastuullisuusjohtaja Niklas Kaskeala toivoo toimistoilta kannanottoja: ”Ei ole järkeä edistää fossiilisten polttoaineiden käyttöä mainonnalla”

MAINOS
MAINOS