Elämässä on helppo haluta mitä erilaisimpia asioita. Meille tungetaan ärsykkeitä jatkuvasti kymmenistä kanavista. Muutama vuosi sitten luin internetin syövereistä jostakin äärimmäisen luotettavasta lähteestä, että ihminen kohtaa yli 5000 erilaista mainosta keskivertopäivän aikana.
Joku haluaa laihtua, toinen lopettaa tupakoinnin, kolmas uuden asunnon, neljäs koulutuksen, viides tuliterän auton ja niin edelleen. Lista on loputon. Haluaminen on tehty meille todella helpoksi.
Kun mietin ensi vuoden tavoitteita ja painopistealueita, on ihan kauhean helppo haluta sitä ja tätä (ja sitten vielä ehkä vähän lisää). Periaatteessa lähes mikä tahansa edes jossain järjellisyyden rajoissa oleva tavoite on toki saavutettavissa. Kaikki on mahdollista paitsi sormikkaan vetäminen rukkasen päälle, kuten usein sanon.
Mutta mihin hintaan? Ja oletko valmis maksamaan?
Tyypillisesti mitä korkeampi tavoite on, sitä pidempi on aika, jossa sen voi saavuttaa. Mitä kovemman tavoitteen asetat, sitä pidempään joudut paiskimaan töitä sen eteen ja olemaan epävarmoilla vesillä.
Ristiriita syntyy siitä, että ihmismieli pyrkii optimoimaan lyhyen aikavälin hyvänolon tunnetta. Mitä pidempään joudut tekemään töitä jonkun asian eteen, sitä todennäköisemmin luovutat jossakin vaiheessa. Et enää jaksa, ei enää kiinnosta tai ihan vaan unohdat, mitä alun perin edes olit tekemässä.
Kannustan jokaista markkinoijaa asettamaan riman aina vähän korkeammalle kuin mikä tuntuu hyvältä. Aina. Kehittymistä ei muuten tapahdu.
Helpointa on aina haluta kaikki. Paljon vaikeampaa on tehdä valintoja siitä, mikä on kaikkein tärkeintä: luopua, karsia ja uhrata. Mitä kovemmat tavoitteesi ovat, sitä enemmän valintoja ja uhrauksia joudut tekemään. Et voi loistaa kaikessa.
Kannustan jokaista markkinoijaa asettamaan riman aina vähän korkeammalle kuin mikä tuntuu hyvältä. Aina. Kehittymistä ei muuten tapahdu.
Mutta isot jutut eivät tule ilmaiseksi. Siksi ne ovat isoja juttuja.
Niiden eteen joutuu tekemään ikäviä valintoja, uhraamaan vähemmän tärkeitä asioita ja paiskimaan töitä pitkään ja hartaasti siihen pisteeseen asti, ettei enää oikein edes kiinnosta.
Jos siis haluat ison palkinnon, ole valmis maksamaan siitä kova hinta. Ne kulkevat aina käsi kädessä. Voittajat tietävät sen.
Markkinoinnin tuloksellisuutta peräänkuulutetaan entistä enemmän, mutta mitä se lopulta tarkoittaa tai markkinointiorganisaatiolta vaatii? Tätä pohtii kolumneissaan Mika Hyötyläinen.