Kuvatuotteiden valmistaja Ifolor on käynnistänyt yhdessä Urheilumuseon kanssa uudenlaisen kampanjan, joka tarttuu ajankohtaiseen, yhteiskunnalliseen ongelmaan ja jossa osallistetaan ihmisiä. Kampanjassa luodaan suomalaisten liikuntaan ja urheiluun liittyvää ajankuvaa, koska koronapandemialla on ollut iso vaikutus suomalaiseen urheilu- ja liikuntakulttuuriin.
Pinnalla on ollut etenkin lasten ja nuorten liikuntamäärän vähentyminen, jolla pelätään olevan suuret kansanterveydelliset ja -taloudelliset vaikutukset.
Ifolor ja Urheilumuseo päättivät luoda kampanjaan Ettei tähtihetket unohtuisi -nimisen kuvakisan, johon voi osallistua kuka tahansa lähettämällä kuvan omasta urheiluun ja liikuntaan liittyvästä tähtihetkestään. Keväällä suomalaiset pääsevät äänestämään yleisön suosikkia Urheilumuseossa ja kilpailun verkkosivulla. Raati valitsee kuvakisan voittajan, ja voittajakuva ikuistetaan urheilu- ja liikuntakulttuurin kansalliskokoelmaan Urheilumuseoon.
Kuvakisan voittajan valitsee nimekäs raati, johon kuuluu ex-ammattinyrkkeilijä ja taiteilija Eva Wahlström, ex-keihäänheittäjä ja valokuvaaja Hannu Siitonen, valokuvaaja Jere Hietala, ifolorin laadunvalvoja Otto Parkkonen ja Urheilumuseon johtaja Jukka-Pekka Vuori.
– Haluamme tallentaa ja ymmärtää, miten korona on vaikuttanut omiin kokemuksiimme liikunnasta ja urheilusta. Uskomme kuvan voimaan välittää kulloistakin ajankuvaa. Kutsumme kaikki suomalaiset mukaan tähän ainutlaatuiseen hankkeeseen mukaan, kommentoi Vuori tiedotteessa.
Ifolor odottaa, että kilpailuun lähetetään kymmeniä tuhansia valokuvia.
– Tiedämme, että kuvien kautta voimme ikuistaa, muistella ja elää uudelleen merkityksellisiä hetkiä. Odotan innolla näkeväni näissä kuvissa koko elämänmakuisen kirjon suuria ja tunteellisia, suomalaisten sydämissä eläviä tähtihetkiä, sanoo Ifolorin toimitusjohtaja Kati Sulin.