Mainonnan eettinen neuvosto on antanut jälleen lausuntoja hyvän tavan vastaisesta mainonnasta.
Tuotantoyhtiö Hihhihhii Oy:n konkurssipesä ja Janne Kataja saivat huomautuksen yhtiön osakas Katajan Facebook-tilillä julkaistusta elokuvamainoksesta, jossa ei ollut mainostunnistetta.
Huomautuksen piilomainonnasta saivat myös Oy Lapetek Ab ja vaikuttaja Heidi Dufva julkaisusta, jossa mainostunniste oli merkitty tekstin loppuun eikä ollut siten helposti havaittavissa.
Velj. Wahlsten Oy ja vaikuttaja Arvi Martikainen saivat huomautuksen vaikuttajan Instagram-tilillä julkaistusta mainoksesta, jossa mainostunniste oli kirjoitettu pienellä fonttikoolla pystysuoraan, kun julkaisun muut tekstit ovat vaakasuorassa.
Hersecret.fi Oy ja vaikuttaja Janina Forsback saivat huomautuksen julkaisusta, jossa vaikuttaja oli käyttänyt Instagram-brändisisältötyökalun merkintää kaupallisuuden ilmaisemiseksi. Brändisisältötyökalun teksti ”Maksettu kumppanuus” vaihtuu kuitenkin välillä sanaksi ”Finland”.
Neuvosto katsoi, että julkaisussa ei ollut kuluttajalle helposti havaittavaa ja selkeää mainostunnistetta heti Instagram-syötteen tekstin alussa. Sen mukaan yksinomaan alustan merkintätyökalun käyttäminen ei ole riittävä mainostunniste.
Suomen Nestlé Oy ja vaikuttaja Minttu Räikkönen saivat huomautuksen mainostunnisteen puuttumattomuudesta.
J&A Clothing Oy:n Inchstore-brändi ja vaikuttaja Karoliina Pentikäinen saivat huomautuksen Pentikäisen Instagram-tilillä julkaistuista vaatekuvista.
Yritys ja vaikuttaja olivat sopineet julkaisuissa näkyvien vaatteiden markkinoinnista suullisesti mutta kuitenkin kiistivät, että lausuntopyynnön kohteena olevista julkaisuista olisi sovittu.
Neuvosto totesi, että vaikuttajamarkkinoinnista sovittaessa yritys tyypillisesti vaikuttajamarkkinoinnin luonteen takia antaa vaikuttajalle melko vapaat kädet markkinoida sen tuotetta vaikuttajan parhaaksi katsomallaan tavalla.
Neuvosto katsoi asiaa monelta kantilta arvioituaan, että lausuntopyyntöjen kohteena olevat julkaisut sisältyivät yrityksen vaikuttajalle suullisesti antamaan markkinointitoimeksiantoon.
Mainonnan eettinen neuvosto antoi myös yhden vapauttavan lausunnon Maaseudun Tulevaisuus -lehden mainokselle, joka oli julkaistu syksyllä Aarre-lehdessä. Mainoskuvassa oli kaksi auton takapenkillä turvavöissä istuvaa lasta, ja mainoksen keskellä oli isokokoinen teksti ”Hirvieläinten metsästys pienentää kolaririskiä”.
Lausunnonpyytäjän mukaan lasten käyttäminen mainonnassa, jossa kannustetaan metsästämään eläimiä, on hyvän tavan vastaista.
Neuvosto totesi, että lapsen esiintyminen mainoksessa keskeisellä sijalla on sallittua, jos tämä liittyy luontevasti mainokseen. Mainoksen lapsikuvalla oli yhteys mainokseen poimittuun uutisotsikkoon, joka käsitteli liikenneturvallisuutta. Lapset oli mainoksessa esitetty heidän yksityisyyttään kunnioittavalla tavalla. Neuvosto totesikin mainoksen olevan hyvän tavan mukainen.