Luovuus

🔍 Janni Widerholm, 29, eteni vauhdilla markkinoinnin maailman huipulle Los Angelesiin – kaikki sai alkunsa luennosta Hongkongissa ja nappiin menneestä harjoittelupaikan valinnasta

4.10.2022 9:20
Toni Rajamäki
Widerholm työskentelee nykyään TBWA:n maineikkaassa Chiat\Day-toimistossa, jossa hän yleni loppukesästä luovan johtajan ruutuun.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

Janni Widerholm on vasta 29-vuotias, mutta hän on jo nyt suomalaisen markkinoinnin suurimpia nimiä ja kova peluri myös kansainvälisellä kentällä. Nykyään hän painii markkinoinnin raskaassa sarjassa Los Angelesissa, missä nainen toimii maineikkaassa TBWA\Chiat\Dayssa, joka on toimistojen aatelia. 

Viime kesänä Widerholm sai suomalaisittain harvinaisen kovan pestin, kun hänet ylennettiin Chiat\Dayssa luovaksi johtajaksi, jonka vastuualueisiin kuuluvat sosiaalinen ja ansaittu media.

Widerholmin menestys alalla ei ole kuitenkaan kovin iso yllätys. Hän on nimittäin voittanut jo uransa alkumetreillä arvostettuja palkintoja, kuten Vuoden Huippujen ja Grand Onen kultaa. Hän on lisäksi toiminut jo Grand One -kilpailun päätuomarina. Palkintokaapista löytyy myös muun muassa Vanity Fair Changing Your Mind Award -pysti.

Upeista saavutuksista huolimatta nousu luovaksi johtajaksi alle 30-vuotiaana kansainvälisessä menestystoimistossa on todella kova uutinen.

"Minulla ei tule yhtäkkiä mieleen muita, jotka olisivat meillä päässeet luovaksi johtajalle alle 30 vuoden iässä. Sanoisin, että täällä nouseminen tällaiseen ruutuun näin nuorena on harvinaisempaa kuin Suomessa. Täällä kestää aikansa rakentaa omaa portfoliotaan ja kasvattaa omaa mainettaan", Widerholm kertoo MarkkinointiUutisille.

MAINOS

Widerholmin pestiä ei voi suoraan verrata suomalaisen toimiston luovaan johtajaan, sillä Yhdysvalloissa on enemmän hierarkiaa kuin Suomessa. Suomessa on useimmiten luovia johtajia ja vastaavia luovia johtajia, mutta Yhdysvalloissa TBWA:lla on näiden lisäksi muun muassa avustavat vastaavat luovat johtajat ja ryhmien luovat johtajat.

Widerholmin kohdalla olennaista on se, että hänellä on talossa todella suuri vastuu, sillä hän työskentelee toimiston kaikkien asiakkaiden kanssa. 

"Aktiivisesti olen mukana kuudessa-seitsemässä asiakkuudessa, jotka kaikki ovat lähtökohtaisesti isoja jatkuvia asiakkuuksia. Meillä ei oikeastaan olekaan kovin pieniä asiakkuuksia pro bono -juttujen lisäksi. Koska olen mukana kaikissa toimiston asiakkuuksissa, on roolini lähellä group creative directoria, jonka vastuulla on useampi asiakkuus", Widerholm selvittää.

"Olen todella innoissani tästä tehtävästä, sillä tämä on hyvin uniikki positio, joka on luotu kuin minua varten. Saan olla rakentamassa uutta."

Havahtuminen Hongkongissa

Widerholmin urapolku alkoi jo nuorena promoottorin töillä, jotka herättivät hänen kiinnostuksensa markkinointiin. Widerholm päätti lopulta hakea Turun kauppakorkeakouluun markkinoinnin opintoihin ja pääsi sisään. Kesken opintojen mielessä kävi jo pääaineen vaihto, mutta ajatus ei johtanut tekoihin. Markkinointi pysyi edelleen ykkösprioriteettina.

Widerholmin uran kannalta yksi käänteentekevimmistä asioista tapahtui opintojen loppusuoralla Hongkongissa, missä pääsi tutustumaan analytiikkaan markkinoinnin kontekstissa. Se avasi hänelle aivan uuden maailman ja selkeän tavoitteen uralle.

"Hongkongissa osallistuin luennoille, jossa professori puhui analytiikasta markkinoinnin ja mainonnan näkökulmasta. Se avasi paljon ajatuksia, ja olin tavallaan hölmistynyt siitä, ettei dataa hyödynnetä markkinoinnissa enempää, vaikka kaikki tieto on olemassa."

Mutta seuraavaksi edessä oli päätös, joka mahdollisti Widerholmin nopean nousun alan huipulle. Hän olisi voinut nousta sinne monia eri polkuja pitkin, mutta tuskin näin nopeasti, ellei opiskelujen aikainen päätös olisi osunut nappiin. 

Olin tavallaan hölmistynyt siitä, ettei dataa hyödynnetä markkinoinnissa enempää, vaikka kaikki tieto on olemassa.

Tuo päätös oli hakea TBWA\Helsingin harkkariohjelmaan, josta moni suomalainen markkinoinnin huippunimi on ponkaissut kiihdytyskaistaa pitkin alan aitiopaikoille.

"En ollut tuolloin kuullutkaan “Tebarista”, mutta googletin ja etsin harjoittelupaikkaa, jossa pystyi laittamaan fokuksen analytiikkaan. “Tebari” oli ainoa paikka, jossa se oli mahdollista."

Tuolloin elettiin vuotta 2016, ja analytiikaosasto oli TBWA:n talossa vielä suhteellisen uusi asia. Analytiikkaan perehtyminen antoi Widerholmille eväät ymmärtää modernia markkinointia, mutta kehityksen kannalta yhtä tärkeä asia oli TBWA:n työkulttuuri, Widerholm painottaa.

"Sain heti vastuuta ja mahdollisuuksia, vaikka olin harkkari. TBWA:lla harkkarit eivät ole vain keittämässä kahvia. Pääsin mukaan jopa kansainvälisiin juttuihin, esimerkiksi Neste-asiakkuuteen. Tämä kaikki kehitti minua hirveästi. "

Ja oma suuri tekijänsä oli tietenkin talon sisällä ollut julmetun kova kokemus ja taitotaso. Junnuille riitti nimekkäitä mentoreita, joilta sai maailmanluokan oppia.

"Analytiikkapuolella sain tosi paljon oppia Jerome van Hovelta ja luovalla Steve Brownilta. Sieltä sain taidot ideoimaan modernilla tavalla. Etenkin täällä Yhdysvalloissa huomaa, että monet mainoskouluista tulleet vastavalmistuneet tekevät kaiken “by the book”, todella traditionaalisesti."

Widerholm nostaa tärkeinä niminä esiin myös Jyrki Poutasen, Mikko Pietilän, Ilkka Maunumaan ja Marco Mäkisen, jotka kaikki ovat vaikuttaneet hänen kehitykseensä tavalla tai toisella.

"Olen entisiin Suomen kollegoihini edelleen aktiivisesti yhteyksissä. Pystymme jakamaan ajatuksia toistemme duuneista ja sitä kautta kehittämään ketjutason ajattelua", Widerholm jatkaa.

Kysyntää muista toimistoista

Widerholm eteni TBWA:lla nopeasti harkkarista vakituiseksi työntekijäksi ja lopulta myös toimiston osakkaaksi. Palkintoja ja tunnustuksia alkoi tippua, ja maine alalla kasvoi.

Muutaman vuoden työuran jälkeen Widerholmia alettiin kosiskella jo muista toimistoketjuista.

"Jotkut kansainväliset toimistot lähestyivät minua, ja sellaisissa tapauksissa pitää miettiä aina tarkkaan, mitä tekee. Minulle oli kuitenkin koko ajan hyvin selkeää, että jään “Tebarille”, jos vain löytyy oikeanlainen mahdollisuus."

Sen myötä Widerholm alkoi käydä TBWA:n sisällä keskusteluja tulevaisuudestaan. TBWA toimii ympäri maailman, ja ketjun sisällä on vaihtoehtoja merkittävästi. Kaikki eivät kuitenkaan pääse minne vaan, sillä eteneminen vaatii näyttöjä. Widerholmin näytöt olivat kunnossa, ja hänelle löytyi lopulta paikka ketjun yhdestä tunnetuimmasta toimistosta, Chiat\Daysta.

"Aloitin siellä strategiaosastolla Senior Digital Design Content Strategyna, mutta sieltä etenin vuodessa Social Creative Leadiksi luovalle puolelle", Widerholm kertaa alkutaipalettaan Los Angelesissa.

Paikallinen elämäntyyli sopii luovalle 

Muutto Yhdysvaltoihin vuonna 2019 sujui Widerholmilta yllättävän vaivattomasti. Siinä suurena apuna oli etenkin yhdysvaltalainen puoliso. Tosin Widerholmin mukaan mikään muutto ei tuota ongelmia enää hänen opiskeluaikaisen Honkongin-reissunsa jälkeen.

"Tein siellä muuton Uber-pakulla yksin, joten mikään ei ole ollut ongelma enää sen jälkeen", hän naurahtaa.

Yhdysvalloissa edes kulttuuri ei ole tuottanut ongelmia – ei työpaikalla tai työpaikan ulkopuolella. Chiat\Dayssa on matala hierarkia, ja työntekijöille annetaan hyvin paljon vapauksia, joten työkulttuuri ei tuottanut shokkia.

Eniten Widerholmia on huvittanut kenties paikallinen luottokorttijärjestelmä. Yhdysvalloissa asuvat keräävät niin sanottuja luottopisteitä, jotka määräävät luottokortin ylärajan. Maahanmuuttajalle ongelmallista on se, että luottopisteet lähtevät nollasta, vaikka palkka olisi miljoona euroa.

"Minä sain aluksi jonkin prepaid-luottokortin, johon pystyi ladata rahaa. Aivan ihmeellinen systeemi. Ammattilaiset joutuvat toimia jollain lasten luottokortilla, ja ilman “credit scorea” ei pysty vuokraamaan asuntoa juuri keneltäkään", Widerholm ihmettelee yhä jokseenkin epäuskoisen näköisenä.

Mutta kokonaisuudessaan siirtymä kävi vaivattomasti. Nyt hän on työskennellyt Los Angelesissa yli kolme vuotta, ja tie tuskin käy kovin nopeasti takaisin Suomeen. Kalifornia on nimittäin luovalle ihmiselle täydellinen paikka.

"Olen ollut todella tyytyväinen elämäntyylini muutokseen. Se tulee säästä ja asuinpaikastani, jossa riittää mahdollisuuksia. Viikonloppuisin voi käydä patikoimassa, ja urheilen tosi paljon. Täällä on myös vahva brunssikulttuuri, ja ihmiset ovat  aina menossa syömään ulos. Joskus iskee paniikki siitä, ettei ole ehtinyt tehdä kaikkea, mitä täällä voisi tehdä. Luovaa stimulointia on tarjolla joka paikassa."

"Nautin tällaisesta elämäntyylistä, Widerholm alleviivaa haastattelun loppuun."

Janni Widerholm, 29, Creative Director, Earned Media & Social 

Tärkein oivallukseni markkinoinnista on se, että kuplamme ulkopuolella miltei kukaan ei rakasta mainoksia, joten paras markkinointi tapahtuu usein ideoiden kautta, jotka ovat myös paljon muuta.

Haluaisin kehittyä kaikessa, mutta luovana johtaja haluan erityisesti olla ongelmanratkaisijan sijaan luovuuden mahdollistaja. Joskus se tarkoittaa ideoiden puolustamista, joskus ihmisiin luottamista.

Suosikkibrändini on Balenciaga. Brändi, joka onnistuu pysymään relevanttina nopeasti kehittyvistä trendeistä ja kulttuurista huolimatta ja joka toimii inspiraationa niin moderniin, ansaitun median vauhdittamaan markkinointiin kuin uuden teknologian hyödyntämiseen. 

MAINOS
MAINOS