Kuva: Canva Pty Ltd.
Viestintä

Johtavat viestijät uskovat viestijöiden työllisyystilanteen vielä heikentyvän entisestään ennen uutta nousua – neljännes kyselyyn vastanneista vähentäisi alan aloituspaikkoja korkeakouluissa

17.4.2025 9:20
Mikko Perttunen
Keskipitkällä aikajänteellä työllisyystilanne nähdään valoisampana.

Viestinnän ammattilaisten työllisyystilanne heikkenee vielä tänä vuonna, mutta tulevaisuudessa osaajien kysyntä lisääntyy, uskovat johtavat viestijät.

Johtavat viestijät kertoivat mielipiteensä Procomin verkkopaneelissa. Noin sadasta paneeliin ilmoittautuneesta viestintäjohtajasta, johtavasta konsultista tai muussa johtavassa asemassa olevasta viestijästä kyselyyn vastasi 40.

Keskipitkällä aikavälillä vastaajilla on uskoa viestintäammattilaisten työllisyyteen. Vajaa puolet vastaajista uskoo, että viestinnän ammattilaisten kysyntä kasvaa 3–5 vuoden aikajänteellä. Kolmannes näkee kysynnän pysyvän ennallaan ja joka viides uskoo kysynnän edelleen vähenevän.

MAINOS

Yli 60 prosenttia vastaajista kuitenkin näkee työllisyystilanteen vielä heikentyvän tämän vuoden aikana. Tilanteen paranemiseen uskoo ainoastaan viisi prosenttia vastaajista.

– Avoimia viestinnän työpaikkoja on tällä hetkellä historiallisen vähän, joten tulokset ovat sitä vasten ymmärrettäviä, Procomin toimitusjohtaja Jarno Forssell kommentoi tiedotteessa.

Johtavat viestijät ovat enimmäkseen tyytyväisiä käytössä oleviin viestinnän resursseihin, sillä kolme neljästä piti resursseja riittävinä suhteessa organisaation viestinnällisiin tarpeisiin ja tavoitteisiin. Puolet vastaajista kertoi resurssien pysyneen ennallaan viime vuoteen verrattuna. Neljännes raportoi resurssien kasvaneen ja neljännes pienentyneen.

Organisaatioissa, joissa viestinnän resurssit ovat pienentyneet, tilanteeseen on reagoitu jäädyttämällä uudet rekrytoinnit. Hieman yli puolet kertoo, että pois lähteneiden tilalle ei ole palkattu uusia tekijöitä. Kolmannes vastaajista sanoo leikanneensa kuluja kautta linjan.

Kurjasta työllisyystilanteesta huolimatta lähes 70 prosenttia vastaajista pitäisi viestinnän aloituspaikkojen määrän korkeakouluissa ennallaan. Noin joka kymmenes olisi valmis lisäämään niitä jonkin verran ja vajaa neljännes vähentämään jonkin verran.

Lue myös: Markkinointi- ja mainos- sekä viestintäalojen työttömyys kasvoi viime vuonna merkittävästi – joulukuussa oli työttömänä noin 4 500 markkinointiammattilaista

MAINOS