Sanoi Jodelin mainostoimistokanava mitä tahansa, meillä täällä markkinointialalla on aika mukavaa.
Vaikka kiirettä pukkaa – etenkin aina ennen joulua ja juhannusta – kenenkään henki ei ole vaarassa, vaikka jotain menee välillä mönkään tai myöhästyy. Markkinointi on siisti sisätyö, jonka arjessa on paljon hauskuutta, luovuutta ja leikkiä.
Tänä jouluna suurimpana lahjana meille kaikille alalla toimiville toivon, ettei talous vajoa taantumaan ja markkinointibudjetteja leikata, vaan luotetaan markkinoinnin vaikuttavuuteen myös kriisitalvena.
Pidemmällä tähtäimellä toivon, että yritykset jatkavat uurastustaan kestävämmän maailman puolesta. Siinä tarvitaan myös meidän osaamistamme. Edistyneimmätkin innovaatiot vaativat markkinointia, jotta ihmiset ottaisivat ne omikseen.
Jonkin verran toivomisen varaa alalla on edelleen yhteistyössä kaikkien tahojen kesken. Tasaveroinen, kunnioittava kumppanuus asiakkaan kanssa jää joskus saavuttamatta, eikä toimistojen yhteispeli aina suju.
Kahden vuosikymmenen kokemuksella voin sanoa, että yhteistyö on edennyt harppauksia hyvään suuntaan. Mutta tietyt valitusvirret soivat vuodesta toiseen kuin kauneimmat joululaulut.
Olisiko tulevana vuonna mahdollista nähdä seuraavat markkinointialan joulun ihmeet?
- Mainostoimisto laittaa logon isommalla.
- Mediatoimisto ymmärtää luovaa.
- Asiakas sanoo ”rohkea” ja todella tarkoittaa sitä.
- Toimistojen yhteisehdotus on ”aidosti integroitu”.
- Mainostoimisto kyselee datan perään.
- Mediatoimisto ei ehdota lyhyempää spottia.
- Asiakas antaa selkeän briiffin, joka ei muutu matkan varrella.
- Mediatoimistot toimittavat tekniset tiedot ajoissa ja oikein.
- Markkinointi- ja viestintäosastot eivät taistele reviireistä.
- Mainostoimisto pistää pääviestin nettivideon alkuun.
- Ja kirsikkana kakun päällä: Toimistot ovat proaktiivisia.
Lopuksi toivotetaan kaikille markkinoinnin ammattilaisille paljon naurua arkeen, ja että tätäkin listaa luetaan pieni pilke silmäkulmassa.