Markkinoinnin alalla kaivataan palkka-avoimuutta niin kuin lukuisilla muillakin aloilla. Sen avulla voidaan saavuttaa paljon hyviä asioita, kuten aiempaa sujuvampia rekrytointiprosesseja, palkkataso-arvon toteutuminen ja työntekijöiden motivointia.
Tästä syystä markkinointitoimisto Julkee x Lempee loi taloonsa yksinkertaisen mallin, jolla palkka-avoimuutta lisätään selkeästi. Kyseinen keino on kaikille työntekijöille avoin palkkaportaikko, jolla määritetään työntekijöiden palkkaluokka kokemuksen ja osaamisen perusteella.
Julkee x Lempeen toinen perustaja Lasse Iskanius (kuvassa oikealla) sanoo palkkaportaikon olevan merkittävä tekijä hyvän työpaikan rakentamisessa.
– Me voidaan toki luoda hyvä työympäristö ja -olosuhteet, jääkaappi täynnä virvokkeita ja säkkituoleja, mutta pääsyy käydä töissä on palkka, ja sen takia haluamme olla avoimia palkan suhteen. Kaikki ovat tällöin lähtökohdista riippumatta samalla viivalla, ja turha kyräily vältetään, Iskanius avaa.
Mallilla pystytään todentamaan, että esimerkiksi naisen euro on sama kuin miehen. Ainoat palkkaluokan määrittävät kriteerit ovat kokemus ja osaaminen. Tästä syystä malli myös motivoi jokaista kehittymään työssään, sillä osaamisen laajentuessa voi edetä uuteen palkkaluokkaan.
– Taulukosta voi suoraan katsoa, että jos kehittyy tuohon suuntaan, silloin voi keskustella palkankorotuksesta.
Iskanius huomauttaa, että mallilla voi olla kauaskantoiset positiiviset seuraukset. Mallilla nimittäin voidaan sitouttaa työntekijöitä ja luoda toimistoon jatkumoa, jota alan toimistoissa ei ole liikaa.
– Kun taulukosta katsoo, mihin suuntaan tulevaisuudessa voi edetä, moni voi kuvitella itsensä töissä meillä vielä vuosien päästä. Monesta työpaikasta – ei vain meidän alalla – puuttuu selkeät urapolut. Isoissa firmoissa saatetaan käydä vuosittaisia kehityskeskusteluita, mutta usein ne voivat tuntua hyvin etäisiltä tai jopa pakotetuilta. Ne polut jätetään usein talsimatta. Meidän malli mahdollistaa, että työntekijä luo itse oman polkunsa.
Malli on reilu sekä työntekijälle että työnantajalle, sillä taulukko perustelee hyvin, mistä palkanmaksu muodostuu ja mistä asiakkaat maksavat.
Toinen tärkeä tekijä on rekrytointiprosessien läpinäkyvyys, Iskanius sanoo.
– Sekä työnhakijan että työnantajan aikaa säästyy, kun palkkahaitari on heti tiedossa. Se on huono tilanne, jos ennen työsopimuksen allekirjoittamista selviää, että yritys ei pysty maksamaan sellaista palkkaa kuin työnhakija haluaa. Palkkaluokan laittaminen rekrytointi-ilmoitukseen on hyvä juttu, jota toivottavasti nähdään jatkossa enemmän, vaikka Suomessa onkin tämä palkkamörkö.
Iskanius sanoo, että palkkataulukon luominen lähti toimiston arvoista: ykkösprioriteettina ei saa olla arvon tuominen osakkeenomistajille, vaan omille työntekijöille.
– Meidän yhtiöjärjestyksessä lukee, että yrityksen tehtävänä on huolehtia meidän työntekijöiden hyvinvoinnista ja kehittymisestä. Haluamme olla reiluja. Tämä on ihmistyötä, joten pidetään ihmisistä huolta, Iskanius painottaa.