Kolumni

Julkkikset syövät Youtuben hittisarjassa tulisia siipiä – taustalla on maitoteollisuuden kampanja, jonka lankaan moni on mennyt

19.8.2024 7:05
Niklas Kaskeala
Liha- ja maitoteollisuuden käyttämät markkinointitaktiikat muistuttavat pelottavalla tavalla öljy- ja tupakkateollisuudesta tuttuja keinoja. Ne investoivat enemmän mainontaan kuin todellisiin vähähiilisiin ratkaisuihin, kirjoittaa Niklas Kaskeala.

Amazon myi hiljattain beef jerkyä osana sen omaa "ilmastoystävällinen valinta" -kampanjaa. Kampanjassa markkinoitiin tuotteita, joiden väitettiin olevan parempi valinta ympäristön kannalta. Beef jerkyä mainostettiin sillä, että pakkauksesta oli poistettu ilmaa, jolloin tuotteen ympäristövaikutusta pidettiin pienempänä.

Totuus on kuitenkin aivan toinen. Vaikka ilmaa oli poistettu pakkauksesta, itse pakkausmateriaali oli edelleen kierrättämätöntä, joustavaa muovia – ja itse beef jerky on yksi kaikkein hiili-intensiivisimmistä elintarvikkeista, joita kuluttaja voi ostaa.

Monet liha- ja maitoalan suuryritysten käyttämät mainostoimistot ovat fossiiliteollisuuden pahimpia viherpesijöitä.

Liha- ja maitoteollisuus ovat rakentaneet massiivisen vaikuttamis- ja PR-koneiston, joka pyrkii estämään ruokajärjestelmämme välttämättömät ilmastotoimet. Changing Markets Foundationin The New Merchants of Doubt -raportti analysoi 22 globaalisti suurinta liha- ja maitoyritystä, jotka välttelevät ilmastovelvoitteita hämmentämällä, viivyttämällä ja torpedoimalla lainsäädäntöä.

Liha- ja maitoteollisuuden käyttämät markkinointitaktiikat muistuttavat pelottavalla tavalla öljy- ja tupakkateollisuudesta tuttuja keinoja. Ne esittävät vapaaehtoisia mutta tehottomia ilmastotavoitteita sekä viherpesevät ja investoivat enemmän mainontaan kuin todellisiin vähähiilisiin ratkaisuihin. Monet liha- ja maitoalan suuryritysten käyttämät mainostoimistot ovat fossiiliteollisuuden pahimpia viherpesijöitä.

Lobbauksella on valtava rooli. EU:ssa liha- ja maitoteollisuuden yritykset ja niiden eturyhmät ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana tavanneet säännöllisesti merkittäviä päättäjiä yhteensä lähes 600 kertaa. Liha- ja maitoteollisuuden lobbarit ovat vesittäneet EU Green Deal -ohjelman kunnianhimoisia päästötavoitteita. Vaikka muilla sektoreilla on otettu valtavia edistysaskelelta ilmastotoimissa, eivät maatalouden päästöt ole laskeneet EU:ssa kahteenkymmeneen vuoteen.

PR-toimistojen rooli on keskeinen: ne luovat kampanjoita, joissa liha ja maitotuotteet esitetään ympäristöystävällisinä ja jopa välttämättömänä osana kestävää tulevaisuutta.

Raportti kertoo, kuinka teollisuuden keskeiset toimijat lobbasivat menestyksekkäästi pois vaatimuksen siitä, että maatalouden metaanipäästöjä pitää vähentää 30 prosenttia vuoteen 2040 mennessä. Tämä tavoite oli alun perin osa EU:n ilmastopolitiikkaa, mutta lobbauskampanjoiden ansiosta se poistettiin suunnitelmista kokonaan.

Yhdysvalloissa lobbaus on yhtä tehokasta. Miljoonien dollarien poliittiset lahjoitukset ja vahva poliittinen vaikuttaminen ovat varmistaneet, että karjatalous pysyy suurimmaksi osaksi sääntelemättömänä. Yhdysvaltojen maatalousministeri Tom Vilsack ei ole vain nykyinen maatalousministeri, vaan ennen tätä pestiään hän työskenteli Yhdysvaltain maitotuotteiden vientineuvoston puheenjohtajana.

Samaan aikaan, kun lobbarit työskentelevät poliitikkojen kanssa, julkisuuden hallinnasta vastaavat PR-toimistot muokkaavat yleistä mielipidettä. Monet näistä toimistoista, kuten yhdysvaltalainen Edelman, työskentelevät myös öljy- ja tupakkateollisuuden kanssa. Näiden PR-toimistojen rooli on keskeinen: ne luovat kampanjoita, joissa liha ja maitotuotteet esitetään ympäristöystävällisinä ja jopa välttämättömänä osana kestävää tulevaisuutta.

Erityisen huolestuttavaa on se, kuinka PR-toimistot muokkaavat myös tieteellistä keskustelua.

Yksi toimistojen käyttämistä taktiikoista on vaikuttajien hyödyntäminen Youtubessa ja Tiktokissa. Esimerkiksi Youtube-sarja Hot Onesissa julkkikset syövät tulisia siipiä samalla, kun amerikkalainen tubettaja Sean Evans haastattelee heitä. Päälle juodaan maitoa. Ohjelma oli osa maitoteollisuuden kampanjaa, jossa maitoa markkinoitiin ympäristöystävällisenä ja terveellisenä valintana. Evans osallistui kampanjaan myös muissa kanavissa.

Erityisen huolestuttavaa on se, kuinka PR-toimistot muokkaavat myös tieteellistä keskustelua. Raportin mukaan teollisuus rahoittaa tutkimuksia, jotka vähättelevät karjatalouden päästöjä ja korostavat teknologisia ratkaisuja, kuten metaanin vähentämistä ruokintalisillä.

Raportti tekee selväksi, että ilman tiukkaa sääntelyä liha- ja maitoteollisuus jatkaa ilmastonmuutoksen torjunnan jarruttamista. Olemme jo nähneet, miten fossiiliteollisuuden hämärät vaikuttamistaktiikat ovat viivyttäneet tai jopa estäneet välttämättömiä muutoksia. Viimeistään nyt on aika herätä liha- ja maitoteollisuuden vaikuttamiseen. Viherpesu ja jarruttamistoimet eivät ole vain yritysten omaa etua ajavia strategioita, vaan ne ovat suora hyökkäys ilmastokriisin torjuntaa vastaan.

Niklas Kaskeala on pitkän linjan ilmasto- ja vastuullisuusammatilainen. Hän haastaa rohkeasti yrityksiä ja toimistoja, jotka keskellä pahenevaa ilmastokriisiä ja luontokatoa edelleen sortuvat jatkuvaan viherpesuun.

MAINOS