TBWA/Helsingin luova johtaja, Suomen markkinointikentän kovimpaan kalustoon kuuluva Jyrki Poutanen sanoo, että suomalaisten kannattaa keskittyä markkinoinnissaan yhteiskunnallisesti merkitykselliseen vaikuttamiseen. Poutanen sanoi Suomen Markkinointiliitto ry:n webinaarissa maaliskuun lopussa, että merkityksellinen markkinointi voisi olla jopa Suomen vientituote.
– Voi olla, että olen liian syvällä kuplassani, mutta se voisi olla Suomen vientituote maailmalle, Poutanen kertoi.
– Meillä olisi siihen hyvät lähtökohdat, koska olemme “happiest nation in the world” (=maailman onnellisin kansa) neljättä vuotta putkeen. Siihen liittyy sukupuolten välinen tasa-arvo ja monia muita hyviä juttuja.
Poutanen painottaa, että suomalaisten ei kannata kilpailla isojen kansainvälisten brändien kanssa perinteisen mainonnan parissa. Menestyminen siinä kisassa ei ole kovin todennäköistä, sillä jättibrändien markkinointibudjetit hipovat pilviä.
– Pelkästään Cannesin tilastoista huomaa, että me emme ole koskaan pärjänneet perinteisen mainonnan puolella kauhean hyvin. Luulen sen johtuvan siitä, että me emme välttämättä pysty tekemään maailmaa syleileviä mainosfilmejä – saati ylipäätään mediamainontaa – ja laittaa niihin miljoonia, kuten esimerkiksi Apple ja muut jätit tekevät Jenkeissä. Meillä TBWA:lla ytimessä on nimenomaan se, että yritykset nostetaan valokeilaan merkitysten kautta.
Yhteiskunnallisten tärkeiden aiheiden ottaminen osaksi yritystoimintaa on koko ajan suositumpaa. Poutanen kertoo, että suurin osa TBWA/Helsingin asiakkaista haluaa markkinoinnissaan näkyvän kestävä kehitys.
– Kestävä kehitys liittyy jollain tavalla 80 prosenttiin asiakkuuksistamme. Kaiken pitää lähteä kuitenkin sisältä ulos. Kulttuuri pitää synnyttää sisäisesti. En usko, että saisimme omia nuoria suunnittelijoitamme edes sängystä ylös, jos heidän pitäisi tulla toimistolle vain myymään tuotteita tai tekemään markkinointia. Tämän ymmärtäminen on välttämätöntä jokaiselle yritykselle, joka haluaa pysyä ajassa kiinni.