Kolumni

Kädenlämpöinen vastuullisuusmössö on menetetty mahdollisuus aikana, jolloin bisnekseltä voi odottaa radikaalia vaikuttavuutta ja näkemyksellisyyttä

6.11.2023 8:54
Petteri Lillberg
Osallistuin hiljattain paneelikeskusteluun, jossa terävien kanssapanelistien kera tunnistimme keskeisen nykymarkkinointiviestintää vaivaavan ongelman: Vastuullisuudesta on tullut mediassa hymistelevää mössöä, kirjoittaa Petteri Lillberg.

Kaikkihan me sen oikeasti tunnistamme. Vastuullisuusmössö on markkinointia, jossa käsi koskettaa viljapeltoa, viestintää, joka nykyisyyden sijaan puhuu maailmasta vuonna 2050 tai somevaikuttajia, jotka hyppäävät kritiikittä mihin tahansa vihertävältä haiskahtavaan.

Vastuullisuusmössö on sekä brändin uskottavuutta syövää tapettipaperia että vaarallista mukatekemistä aikana, jolloin tiedeyhteisö on entistä kriittisempi ja huolestuneempi maailman tilasta. Nyt tarvitaan ravistelijoita, mutta vapaaehtoisia ei ole jonoksi saakka.

Vastuullisuuskeskustelu on nimittäin usein kuin kahden suomalaisen kohtaaminen hississä. Molemmat tuijottavat omiin kengänkärkiinsä ja varovat tekemästä mitään, mikä saattaisi ärsyttää kanssakulkijaa. Mutta bisneksen pitää pystyä parempaan – ja hajuttomuuden ja mauttomuuden sijaan ottaa härkää sarvista ja alkaa tunnistaa oma vaikuttavuutensa ympäröivään yhteiskuntaan, heti nyt ja tässä, eikä vasta vuosikymmenien päästä. Sekä ottaa samalla riski, että joku saattaa olla eri mieltä.

Vaikuttamaan me nimittäin pystymme.
MAINOS

Vaikuttamaan me nimittäin pystymme. YK:n mukaan siirtymä kohti sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää maailmaa vaatii teknologiaa, dataa ja johtajuutta. Ja kun viimeksi tarkistin, kaikkia näitä löytyy juuri yrityksistä.

Kun vastuullisuuskeskustelu jää usein riskien välttämisen tai haittojen minimoimisen tasolle, vaikuttavuus ottaa tästä monta askelta eteenpäin.  Se ei kuitenkaan ole pelkkää nettopositiivisuutta, jossa yritystoiminta antaa takaisin enemmän kuin ottaa nykysysteemin lakien mukaan. Ytimeltään vaikuttavuus on koko sen ketjun tunnistamista, johon yrityksen toiminta vaikuttaa, ja tämän systeemin ravistelua uuteen uskoon, radikaalisti ja näkemyksellisesti, status quota haastaen.

Vaikuttavuudessa yritys ei vain tyydy laskemaan tai hymistelemään oman toimintansa nettovaikutuksia, vaan ottaa aktivistin roolin yhteiskunnassa. Tämän jälkeen ei yritys eikä sen johto enää kysy missä bisneksessä olemme, vaan minkälaisessa yhteiskunnassa haluamme elää – ja katsoo muita silmiin, myös siellä hississä.

Lue myös: MarkkinointiUutiset kirjoitti paneelikeskustelusta, jossa kolumnin kirjoittaja oli mukana: Markkinoinnissa ja viestinnässä tulisi puhua vaikuttavuudesta ”vastuullisuusmössön” sijaan, sanoo asiantuntija

MAINOS
MAINOS