Kuva: Canva Pty Ltd.
Mainonta

”Kaupan kassojen ympärys on pahimmillaan täynnä Veikkauksen eri pelien mainontaa, se häiritsee” – enemmistö nuorista suhtautuu rahapelimainontaan kielteisesti

18.9.2024 12:42
Mikko Perttunen
Nuoret näkevät rahapelimainoksia monissa eri kanavoissa.

Nuoret suhtautuvat hyvin usein kielteisesti rahapelien markkinointiin, käy ilmi ehkäisevän päihdetyön Ehyt ry:n teettämästä Nuorten kulttuuri ja päihteet -selvityksessä.

Selvityksen 736 avovastauksesta käy ilmi, että noin 70 prosenttia nuorista suhtautuu kielteisesti rahapelimainontaan. Positiivisia näkemyksiä on noin 15 prosentilla vastaajista, ja yhtä suuri osuus vastaajista kertoo, ettei heillä ole mitään mielipidettä asiasta.

Kritiikkiä mainonnasta saavat niin kotimaiset kuin ulkomaiset peliyhtiöt. Monessa vastauksessa otettiin kantaa myös rahapelimainonnan eettisyyteen. Esimerkiksi sanat ”epämoraalinen”, ”epäeettinen” ja ”vastuuton” esiintyvät nuorten vastauksissa.

MAINOS

Nuoret näkevät rahapelimainoksia monissa eri kanavissa. Eniten rahapelimainoksiin on törmätty Youtubessa (38 %), televisiossa (37 %), Tiktokissa (31 %), Instagramissa (30 %) ja Facebookissa (20 %) sekä radiossa (19 %).

Rahapelimainontaa on nähty myös striimauspalveluissa, kuten Twitchissä ja Kickissä (16 %) sekä digipelien yhteydessä (14 %).

Myös muut somekanavat, kuten Snapchat ja Jodel, henkilökohtaiset sähköposti- tai tekstiviestimainokset sekä pornosivustot saavat mainintoja.

Ehyt ry:n rahapelihaittojen ehkäisyn asiantuntija Johanna Vakkuri muistuttaa tiedotteessa, että muiden kuin Veikkauksen rahapelien markkinointi ja mainonta on Suomessa tällä hetkellä kiellettyä, eikä haitallisimpia pelejä saa mainostaa lainkaan. Mainonnalle kohdistuvat kuitenkin eri alustoilla myös alaikäiset.

– Nuoret altistuvat laittomalle markkinoinnille kuitenkin koko ajan. Heidän näkemyksensä ja kokemuksensa asiasta kannattaisi ottaa vakavasti. Valitettavasti hallituksen esityksessä uudeksi rahapelilaiksi ei ole mitään ehdotuksia nuorten tai nuorten aikuisten erityissuojelemiseksi markkinoinnilta, Vakkuri pahoittelee.

Jutun otsikko on lainaus selvityksen avoimista vastauksista.

Lue myös: Peliongelmissa auttavan Peluurin päällikkö: "Rahapelien mainonta kiellettävä jollain aikavälillä kokonaan"

Selvityksen kohderyhmänä olivat 15–29–vuotiaat Suomessa asuvat henkilöt. Selvitykseen vastasi kaikkiaan 1 008 nuorta.

Selvitys toteutettiin sähköisenä kyselynä internetpaneelia käyttäen aikavälillä 1.–19.2.2024.

MAINOS
MAINOS