Yrittäjät ovat yleensä aikaansaavia, ahkeria ja periksiantamattomia tyyppejä, jotka haluavat vaikuttaa asioihin. Siksi on luonnollista, että monet yrittäjät hakeutuvat mukaan politiikkaan – vieläpä menestyvät siellä.
Yrittäjän lähteminen politiikkaan ei kuitenkaan aina ole viisas päätös siviilityön kannalta. Se on hyvin riskialtista markkinointia yrityksen näkökulmasta. Olen pohdiskellut asiaa paljon viime aikoina, kun kuntavaalit ovat ovella ja puolueet houkuttelevat ehdokkaita riveihinsä.
Pahimmillaan yrittäjä voi poliittisilla mielipiteillään ja julkisilla teoillaan vetää yrittämisensä hedelmät vessanpöntöstä alas. Jos yrittäjäpoliitikko vahingoittaa yrityksensä brändiä, se voi taas vaikuttaa laskevasti myyntiin ja arvostukseen työnantajana. Yksikin tviitti voi johtaa kymmenien, ehkä jopa satojen tuhansien eurojen menetykseen.
Tästä hyvä esimerkki on Ano Turtiainen (ps.), jonka viimekesäinen Twitter-preesens asetti hänen yrityksensä hankalaan tilanteeseen. Turtiainen otti Twitterissä kantaa Yhdysvaltain poliisiväkivaltaan esittämällä kysymyksen: ”"Oletteko huomanneet, mitä lähempänä hyvinvoinnin alueella ollaan "tasa-arvoa", sitä enemmän siellä on rähinöitä?”. Tviittiin oli liitetty kuva, jossa Minnesotan osavaltiossa poliisiväkivallan seurauksena kuolleen George Floudin naama oli muokattu pinkiksi. Kuvassa oli teksti ”Pink Floyd”.
Suuren kohun nostattaneen tviitin seurauksena Turtiaisen Go Metal -yritys menetti amerikkalaisen yhteistyökumppaninsa Eliteftsin, joka tiedotti, että sillä on nollatoleranssi “tällaisille vastenmielisille somepäivityksille”.
Maailmaltakin löytyy esimerkkejä, joista paras on muuan Donald Trump, jonka poliittinen ura ei esittelyjä kaipaa. Neljä pitkältä tuntunutta vuotta Valkoisessa talossa jätti jälkensä
Trumpin bisnesimperiumiin, sillä pitkään luodusta jättibrändistä on tullut monien silmissä täysi vitsi. Trumpin teot ovat vieneet ja vievät miljoonia dollareita hänen yrityksiltään. Muun muassa New Yorkin kaupunki irtisanoi hiljattain 17 miljoonan dollarin eli noin 14 miljoonan euron arvoisen sopimuksensa Trump Organization -yrityksen kanssa, koska presidentin katsottiin syyllistyneen rikolliseen toimintaan. Asiasta kertoi New Yorkin pormestari Bill de Blasio MSNBC:n haastattelussa. De Blasio viittasi rikollisella toiminnalla Capitolin hyökkäykseen.
Neuvoisin kaikkia bisneksistään välittäviä yrittäjiä miettimään kahteen kertaan ennen politiikan syvään päähän hyppäämistä – oli kyse sitten kunta- tai valtionpolitiikasta. Riskit ovat suuret, ja harva yrittäjä lienee saanut tuulta bisneksiinsä poliittisesta urastaan.
Jos yrittäjä kuitenkin haluaa mukaan politiikkaan, kannattaa hänen olla diplomaattinen ja yhteistyökykyinen toimija, joka pystyy olemaan rationaalinen tilanteessa kuin tilanteessa. Sellaisille poliitikoille onkin tilausta.