Altia Oyj:n Koskenkorva Vodka Climate Action on palkittu maailmaa muuttavia mainoskampanjoita ja tekoja palkitsevassa The Goodvertising Awards -kilpailussa. Kampanjan taustalla oli helsinkiläistoimisto Bob the Robot. Kilpailuun ei voinut itse ilmoittautua, vaan raati valitsi voittajat tuhansien kampanjoiden joukosta.
Vodka syntyi Altian, maanviljelijä Jari Eerolan ja itämeren pelastamiseksi työtä tekevän Baltic Sea Action Group -säätiön pitkäaikaisen yhteistyön tuloksena.
Bob the Robotin Paul Merisalu kertoo, että kyseessä oli harvinaislaatuinen kampanja.
– Tässä projektissa mennään paljon syvemmälle kuin tavanomaisissa mainoskampanjoissa. Tiesimme jo ideaa pitchatessamme, että tämä on iso juttu, mutta vasta kun pääsimme Altian lisäksi samaan pöytään viljelijöiden ja BSAG:n kanssa, ymmärsimme, miten paljon tämä voisi muuttaa maailmaa, kommentoi Merisalu Bob the Robotin tiedotteessa.
– Vaikka markkinoinnilta peräänkuulutetaan nykyään vastuullisuutta ja konkreettisia tekoja, on äärimmäisen harvinaislaatuista, että se vaikuttaa myös toimitusketjuun ja raaka-aineisiin. Näin luovuudella ja yhdessä toimimalla voi aidosti muuttaa maailmaa tavalla, joka kiinnostaa myös kuluttajia.
Koskenkorva Vodka Climate Action on maailman ensimmäinen regeneratiivisesti viljellystä ohrasta valmistettu vodka. Kyseinen viljelytapa parantaa maaperän kuntoa ja estää näin ollen eroosiota. Viljelytavan tavoitteena on muuttaa pellot hiilinieluiksi.
– Koskenkorva Vodka Climate Action on meille erittäin tärkeä innovaatio, koska se vie brändimme jälleen askeleen lähemmäs kunnianhimoista tavoitettamme olla maailman kestävimmin tuotettu vodka. Haluamme tarjota asiakkaillemme yhä kestävämmin ja ympäristöystävällisemmin keinoin kehitettyjä vaihtoehtoja ja samalla näyttää, kuinka brändi voi tarjota inspiroivia kokemuksia planeettaamme samalla suojellen, kertoo Altian markkinointijohtaja Suvi Reinikkala.