Kolumni

Kun asiakas tylsistyy ja v*ttuuntuu, hän vaihtaa toimistoa – näin vältät toimistonvaihtokierteen ja saat pitkänkin suhteen kukoistamaan

18.10.2022 7:05
Mika Hyötyläinen
Ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella toimistomaailmassakaan, muistuttaa Mika Hyötyläinen.

Teen paljon työtä markkinointitoimistojen kanssa. Kollegoiden kanssa jutellessamme keskustelu ohjautuu toisinaan siihen, kuinka tuntuu, että toimiston X tai Y into on lopahtanut ja ideat toistavat samoja vanhoja kaavoja.

Jatkuva uudistuminen on markkinoijalle tärkeää. Saman vanhan toistaminen tylsistyttää. Kun alkaa olla tylsää, tulee yleensä huomanneeksi kaikkea muutakin, mikä on pielessä. Ja kun aikaa sitten vierähtää riittävästi tylsistyneenä, tuntuu kaikki lopulta olevan pielessä.

Edellisellä työnantajallani halusimme tutkia, mitkä ovat suurimmat syyt operaattorin vaihtoon pk-yrityksillä. Yksi syy nousi ylitse muiden, ja se oli huono palvelu. Syynä ei siis useimmiten ole mikään iso katastrofi tai muu maailmaa suurempi asia, vaan pienet arkiset jutut: epäselvyydet laskuissa, myöhästyneet toimitukset, pienet präntit sopimuksissa tai se, ettei asioihin palata silloin, kun on luvattu.

Yhteistyö voi olla jännittävää ja palkitsevaa vielä pitkänkin kumppanuuden jälkeen.
MAINOS

Kun pieniä, ärsyttäviä asioita kertyy riittävän paljon, käy jossain vaiheessa niin, että vitutuskynnys ylittyy jatkuvasti ja pk-yrityksen ainoa tapa näyttää operaattorille keskisormea on vaihtaa palveluntarjoajaa. 

Sama pätee toimistomaailmassa.

Usein toimiston vaihtoa perustellaan sillä, että nyt on oltu niin kauan yhdessä, että ei tämä tästä enää muutu. Sitten pidetään kilpailutus ja ollaan hetken hurmassa uuden toimiston ehdotuksista. Ja lopuksi vaihdetaan toimistoa. Pian koittaa kuitenkin karu paluu arkeen. Alussa kämmelletään, kunnes jossain vaiheessa saadaan homma rullaamaan, mutta sitten onkin jo kulunut pari vuotta ja kappas, taas on tylsää. 

Missä mennään pieleen? Miten tämän kierteen voisi katkaista ja luoda hyvän, kestävän yhteistyösuhteen asiakkaan ja toimiston välille? Listaan tässä muutamia asioita, joita olen asiakkaana huomannut:

1. Toimisto ei ole proaktiivinen.

Yhteistyö vaatii molempia puolia. Jotta se kehittyy, vaatii se aloitteellisuutta paitsi asiakkaalta myös toimistolta.

2. Asiakas ei uskalla sanoa mielipiteitään suoraan.

Toimisto ei opi tuntemaan asiakasta, jos asiakas ei kerro suoraan, mistä pitää ja mistä ei. Asiakkaan ei tarvitse pelätä toimiston ihmisten loukkaamista. Epäkunnioittava ei pidä olla, mutta mielipide on uskallettava ilmaista.

3. Asiakas ei uskalla sanoa muita asioita suoraan.

Asiakkaan pitää pystyä kertomaan suoraan sekin, jos tuntuu, että yhteistyö tai toimistolta tulevat ideat eivät toimi. Mitkä asiat aiheuttavat tyytymättömyyttä? Haasta toimistoa tarjoamaan rohkeasti kunnianhimoisia ja hullujakin ideoita. Kerro, mitkä ovat tavoitteenne markkinoinnissa. Sopikaa suoraan, mitä yhteistyössä muutetaan.

4. Asiakas ei avaa liiketoimintaansa toimistolle.

Jotta yhteistyöllä voidaan saavuttaa hyviä tuloksia, on asiakkaan avattava toimistolle liiketoimintansa tavoitteita ja kehittymistä. Myös toimistolle suunnatut tuote- ja palvelukoulutuksetkin voivat olla paikallaan.

Asiakkaan ja toimiston yhteistyö on aina kaksisuuntaista. Jos pitkäaikaisen yhteistyön haluaa säilyttää hyvänä, molempien osapuolien täytyy panostaa siihen.

Joskus voi toki käydä niinkin, että kaikkea on yritetty, mutta homma ei toimi. Silloin on pelkästään fiksua vaihtaa toimistoa. Mutta muista, että yhteistyö uudenkin toimiston kanssa vaatii työtä.

Kokemuksesta voin sanoa, että yhteistyö voi olla jännittävää ja palkitsevaa vielä pitkänkin kumppanuuden jälkeen. Siis kaikkea muuta kuin tylsää! Lopulta on kiinni vain asiakkaasta ja toimistosta, millaiseksi yhteistyö kasvaa.

Markkinoinnin tuloksellisuutta peräänkuulutetaan entistä enemmän, mutta mitä se lopulta tarkoittaa tai markkinointiorganisaatiolta vaatii? Tätä pohtii kolumneissaan Mika Hyötyläinen.

MAINOS
MAINOS