Suomalaisyritysten vastuullisuussiirtymä on liian hidasta, sanoo kuusi merkittävää suomalaisorganisaatiota, jotka haluavat nyt vauhdittaa prosessia. Kyseiset kuusi organisaatiota ovat Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Perheyritysten liitto, yritysvastuuverkosto FIBS, Keskuskauppakamari, Business Finland ja Design Forum Finland.
Muutoksen vauhdittamiseksi organisaatiot järjestävät ensi viikolla tapahtuman, jossa annetaan oppeja konkreettisten esimerkkien jakamisen ja maailman parhaan asiantuntemuksen avulla.
Tapahtuman nimi on No Bullsh*t!, eli puheissa ei kuulla “bullshittiä”, paskapuhetta, vaan keskitytään puhumaan asioista suoraan.
– Tulevaisuuden markkinat kuuluvat yrityksille, jotka rakentavat bisneksensä kestävän kehityksen ja vastuullisuuden varaan. Muut kuihtuvat pois. Yritysten menestyksen kannalta vastuullisuuspuhe on täysin turhaa, jos puhe ei muutu käytännön teoiksi ja bisnekseksi, sanoo tapahtuman moottori ja Perheyritysten liiton kestävän kehityksen työryhmän puheenjohtaja Ia Adlercreutz tiedotteessa.
– No Bullsh*t! haluaa ravistella yrityksiä siirtymään sanoista tekoihin, tarjota uuden foorumin verkostoitumiselle ja uusien ideoiden synnylle.
Suomen ulkopuolelta sysäyksiä ajatteluun tapahtumassa antavat kovan luokan kokeneet yritysjohtajat, kuten globaalin elintarvikejätin Danonen entinen toimitusjohtaja Emmanuel Faber ja vastuullisen omistajuuden alalla pätevöitynyt, norjalaisen Canica-sijoitusyhtiön omistajiin lukeutuva Camilla Hagen-Sørli. Canican portfolioon kuuluu merkittäviä, suomalaisillekin tuttuja yrityksiä, kuten Orkla ja Anora.
Tapahtuma tarjoaa konkretiaa käytännön yritysesimerkkien kautta. Kokemuksiaan jakavat muun muassa Kiilto, Valio, Vaisala, St1 ja Genelec ja Rester.
No Bullsh*t! pidetään 6. syyskuuta Pikku-Finlandiassa.