Kuva luotu Midjourney-tekoälyllä
Digitaalisuus

Kysely kertoo: Johtavat viestijät ovat vähentäneet somepalvelu X:n käyttöä – valtaosa suhtautuu entiseen Twitteriin kriittisesti

11.8.2023 11:32
Mikko Perttunen
Elon Muskin viime vuonna ostamaa palvelua ei pidetä enää vastuullisena ja eettisenä.

Enemmistö johtavista viestinnän ammattilaisista on vähentänyt somepalvelu X:n eli entisen Twitterin käyttöä kuluneen puolen vuoden aikana. ProCom – Viesinnän ammattilaiset ry:n Viestinnän Pulssi -verkkopaneeliin vastanneista yli kolmannes jättäisi palvelun, jos ei tarvitsisi sitä työnsä vuoksi.

Somepalvelu X:n on toistaiseksi jättänyt vain viisi prosenttia vastaajista, mutta yli 65 prosenttia on vähentänyt käyttöään kuluneen puolen vuoden aikana.

– X:ää kritisoidaan keskustelun polarisoitumisesta, vihapuheesta ja trollitilien lisääntymisestä. Monet pysyvät palvelussa vain siksi, että se on edelleen tärkeä uutiskanava eikä sille koeta olevan vaihtoehtoa, ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell kommentoi tuloksia tiedotteessa.

Viestijöiden oman käytön hiipumisen lisäksi myös X:n käyttö yritysten ja yhteisöjen viestinnässä on puntarissa.
MAINOS

Verkkopaneelin mukaan yli 90 prosenttia vastaajista käyttääkin X:ää uutisten seurantaan. Työnantajaorganisaation viestintään sitä käyttää 60 prosenttia ja oman asiantuntijabrändin rakentamiseen 50 prosenttia vastaajista.

Viestijöiden oman käytön hiipumisen lisäksi myös X:n käyttö yritysten ja yhteisöjen viestinnässä on puntarissa. Vaikka palvelun on jättänyt tai jättämässä vain noin 15 prosenttia vastaajien työnantajista, vajaat 60 prosenttia sanoo sen olleen keskusteluissa.

Puolet sellaisista vastaajista, joiden organisaatio on jättänyt tai jättämässä X:n, sanoo tärkeimmäksi syyksi palvelusta luopumiseen, että kanava ei ole vastuullinen ja eettinen. Joka neljäs mainitsee syyksi X:n keskustelua polarisoivan luonteen.

Enemmistö Viestinnän Pulssiin vastanneista johtavista viestijöistä ei myöskään enää suosittele X:n käyttöönottoa tai käytön lisäämistä. Vain joka viides on edelleen valmis suosittelemaan sitä oman tai asiakasorganisaationsa johtajille ja asiantuntijoille.

– Viestinnän ammattilaiset katselevat jo muita kanavia, jotka voisivat korvata X:n. Useimmat panostavat enemmän LinkedIniin ja Instagramiin, ja osa odottaa Metan Threads-palvelun saapumista Eurooppaan, Forssell sanoo.

Viestinnän Pulssi -paneeliin on ilmoittautunut yli sata viestintäjohtajaa, johtavaa konsulttia tai muuta johtavassa asemassa olevaa viestijää. Paneelin tulokset kerättiin 9.–10. elokuuta 2023.

MAINOS
MAINOS