Suomalaisissa organisaatioissa markkinoinnista ja viestinnästä vastaa yleisimmin 2–4 henkilöä, selviää Lianan viime vuoden lopulla toteutetusta kyselystä.
Digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän pilvipalveluihin erikoistunut ohjelmistotalo Liana selvitti vuoden 2023 lopulla toteutetussa kyselyssä markkinointitiimien kokoa sekä vastuualueiden jakoa, markkinointiteknologioiden käyttöastetta ja budjettia, ROI:n eli tuottosuhteen mittaamista teknologian osalta sekä sitä, mikä mahdollisesti estää ROI:n mittaamisen.
Liana sai 144 vastausta erilaisista organisaatioista niin B2B- ja B2C-sektoreilta kuin julkiselta puolelta ja järjestöistäkin.
43 prosenttia vastaajista kertoi, että markkinoinnista ja viestinnästä vastaa organisaatiossa 2–4 henkilöä. Yksin töitä markkinoinnin ja viestinnän parissa organisaatiossaan tekeviä oli kyselyssä 22 prosenttia. Markkinoinnilta vaaditaan useiden teknologioiden ja kanavien hallintaa, mutta 65 prosenttia vastaajista tekee siis töitä pienessä tiimissä tai yksin.
Hieman yli puolet vastaajista kertoi, että tiimi ottaa yhdessä vastuun teknologioista ja työtehtävistä.
Hieman yli puolet vastaajista kertoi, että tiimi ottaa yhdessä vastuun teknologioista ja työtehtävistä. Sekä markkinoinnin automaatioihin että CRM-järjestelmiin oli dedikoitu tietty henkilö noin joka neljännessä organisaatiossa. Ulkopuolinen toimija, kuten markkinointi- tai viestintätoimisto, hoitaa markkinoinnin teknologioita 14 prosentissa organisaatioista.
Tasan puolet vastaajista ilmoitti, että markkinoinnin teknologioiden omistajuus on markkinoinnilla. 14 prosenttia organisaatioista on asettanut IT:n teknologioiden omistajiksi ja 8 prosentilla omistajuus on organisaation ulkopuolella.
Gartnerin tekemässä kansainvälisessä tutkimuksessa selvisi, että vuonna 2023 markkinointiteknologioita käyttävät tiimit raportoivat hyödyntävänsä vain 33 prosenttia teknologioistaan, kun luku oli 42 prosenttia vielä vuonna 2022 ja 58 prosenttia vuonna 2020. Käytössä olevien markkinointiteknologioiden hyödyntäminen suomalaisissa organisaatioissa on hyvin samansuuntaista kuin kansainvälinen tutkimus antaa ymmärtää. Lähes kaksi kolmasosaa vastaajista kertoi, että teknologioita ei hyödynnetä tiimeissä parhaalla mahdollisella tavalla.
35 prosenttia vastaajista kertoi, että heidän markkinointi- ja viestintäorganisaatiossaan on painetta laskea markkinointiteknologioiden kuluja tänä vuonna. 38 prosenttia vastasi, että painetta ei ole.
Lähes 80 prosenttia vastaajista kertoi, ettei heidän organisaatiossaan mitata markkinoinnin teknologioiden tuottosuhdetta eli ROI:ta. ROI:n mittaamisen haasteena nähtiin esimerkiksi se, miten arvottaa asiakaspolun vaiheet ja siihen liittyen myös pitkät myyntisyklit.