Suomessa laitettiin tällä viikolla alulle kansallinen Astetta alemmas -kampanja, johon on lähtenyt mukaan liki 600 organisaatiota. Valtio, julkiset organisaatiot, yhteisöt ja yritykset kannustavat kampanjassa suomalaisia säästämään energiaa koko Euroopan laajuisen energiakriisin takia.
Kampanjan ovat kehittäneet kestävän kehityksen yhtiö Motiva, Energiavirasto, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö, valtioneuvoston kanslia ja Sitra.
Kampanja haluaa saada suomalaiset säästämään energiaa arkisin teoin. Tavoitteena on saada vähintään 95 prosenttia suomalaisista kotitalouksista säästämään energiaa ja tasata sähkönkulutuksen huippuja. Pitkän aikavälin tavoitteena on pysyvä energiankulutuksen lasku.
– Energiansäästö on keino, jolla kaikki suomalaiset voivat tukea Suomen selviämistä Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamasta energiakriisistä. Yrityksille energiansäästö on nyt sekä kustannuskysymys että osa yhteiskuntavastuuta, sanoo kampanjaa tukevan Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi tiedotteessa.
Kampanjasivuilla jaetaan sekä kuluttajille että yrityksille yksinkertaisia vinkkejä energiansäästöön.
Sivulla on myös kerrottu kampanjassa mukana olevien yrityksien energiansäästötavoista. Esimerkiksi Omena Hotellit -ketju kertoo siivoavansa huoneet pitkissä varauksissa viiden päivän välein, mikä säästää suuret määrät vettä ja sähköä. Sähköyhtiö Väre Oy puolestaan kehottaa ihmisiä ajoittamaan sähkönkulutustaan vuorokauden edullisimmille tunneille. Vakuutusyhtiö If taas on vaihtanut toimistojensa valaistuksia LED-valoihin ja ajastanut valaistuksen toimimaan aikoina, jolloin työntekijät ovat paikalla.
Kampanjan on suunnitellut Kaimana.