Kauppaketjujätti Lidl ja suomalainen vaatevalmistaja Makia tiedottivat kuukausi sitten ainutlaatuisesta yhteistyökuviostaan. Tuolloin kerrottiin, että Makia suunnittelee tuotteita myytäväksi Lidlin Suomen-myymälöihin täksi kesäksi. Nyt on varmistunut, että Makian suunnittelema katumuotihuppari tulee myyntiin kaikkiin Lidl-myymälöihin tämän viikon torstaina.
Huppareita on tehty vain rajoitettu erä, ja niitä ei tule enää myöhemmin myyntiin. Jokaisesta myydystä tuotteesta lahjoitetaan 10 prosenttia suoraan Jääkiekkoliiton alaiselle rahastolle, Finkey Foundationille, joka tukee vähävaraisten perheiden lasten ja nuorten jääkiekkoharrastusta.
Hupparin ohella myyntiin tulee myös lemmikeille sopiva koiranpeite.
– Nämä ovat erityisesti tähän kesään suunniteltuja tuotteita. Niitä ei tulla näkemään myynnissä enää uudestaan, joten tuote on keräilyharvinaisuus. Huppari on lajiriippumaton, mutta sen kantaja on leikkimielisesti osa Lidlin joukkuetta. Lisäksi huppari on Makian tuotteeksi halpa, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström tiedotteessa.
Huppari on tehty pilke silmäkulmassa, sillä hupparin hihasta löytyy LACF-kirjainyhdistelmä, joka on lyhenne sanoista “Lidl Atlético Club Finland”. Hupparissa on leikitelty ajatuksella, että Makia on iso sponsoriyritys ja Lidl ikään kuin urheiluseura, jota vaatebrändi sponsoroi.
– Lidl Atlético Club Finland on lajiriippumaton kannatusseura, joka tsemppaa kaikkia Suomen joukkueita. Koska kyseessä on koko Suomen oma urheiluhuppari, sitä kuvastamaan on valittu referenssi Suomen leijonasta. Makian logoksi luotiin Supercorporation Helsingistä. Tätä edustaa tekstin lisäksi referenssi Helsingin kaupungin kruunusta, koska Makia tulee Helsingistä. Näin saatiin yhdistettyä Lidl Suomi, helsinkiläinen Makia ja urheilu, kertoo hupparin suunnitellut Jesse Hyväri Makialta.
Hupparin hinta on 49,99 euroa.
Katso tästä, miltä Makian “Lidl-huppari” näyttää: