Koronapandemian vaikutus ei näy tällä hetkellä markkinoinnin ja viestinnän saralla, jos asiaa puntaroi avoimien työpaikkojen perusteella.
Suomen suurimpiin työnhakupalveluihin kuuluvan Oikotien datan perusteella alan työpaikkojen määrässä tultiin hetkellisesti alaspäin vuonna 2020, kun pandemia säikäytti yritykset, mutta sittemmin rekrytoinnit ovat jatkuneet normaalisti.
Tänä vuonna markkinoinnin ja viestinnän työpaikkailmoitusten määrä on kasvanut noin 10 prosentilla viime vuodesta, Oikotieltä kerrotaan MarkkinointiUutisille. Tällä hetkellä palvelussa on avoinna noin 300 markkinoinnin ja viestinnän työpaikkaa.
Viime vuoden tilastojen perusteella eniten kiinnostusta herättävät sisällöntuotantoon liittyvät markkinoinnin ja viestinnän tehtävät. Myös tunnettujen ja kiinnostavien työnantajien työpaikkailmoitukset keräävät katseluita runsaasti. Datan perusteella onkin helppo huomata, että vahva työnantajabrändi on tänä päivänä tärkeä asia rekrytoinnissa.
– Työnantajien kannattaakin panostaa työnantajakuvankehittämiseen, sillä kiinnostavat työnantajat saavat selvästi enemmän katselijoita ja hakijoita ilmoituksilleen, linjaa Oikotien markkinointijohtaja Kati Saarela MarkkinointiUutisille.
Työpaikkojen lisäksi ihmiset näyttävät kiinnostuneen markkinoinnin ja viestinnän koulutusohjelmista, jotka keräävät Saarelan mukaan paljon katseluita.
Työpaikkailmoitusten määrän kasvusta huolimatta työpaikoista käydään yhä kovaa taistoa, uutisoi Kauppalehti. KL:n mukaan pandemia-aika on saanut ihmiset vaihtamaan työpaikkoja aiempaa tiiviimmin.