Iso-Britanniasta alkunsa saanut Ad Net Zero -ohjelma laajenee maailmanlaajuiseksi, kerrottiin tiistaina Cannes Lions -festivaaleilla. Ohjelman tavoite on kannustaa mainosalan ammattilaisia pyrkimään siihen, että toimiala on nollapäästöinen vuonna 2030 ja auttaa heitä toimimaan tavoitteen mukaisesti.
Mukana ohjelman kansainvälistämisessä ovat maailman suurimpiin kuuluvat markkinointitoimistot Dentsu International, Havas, Interpublic Group, Omnicom, Publicis ja WPP sekä Unilever, Google, Meta, eurooppalainen mediayhtiö Sky, Association of National Advertisers (ANA), American Association of Advertising Agencies (4A’s), IAB, The World Federation of Advertisers (WFA), European Association of Communications Agencies (EACA) sekä Voxcomm, International Advertising Association (IAA) ja Cannes Lions.
Ad Net Zero -ohjelman perustivat Advertising Association, The Incorporated Society of British Advertisers (ISBA) ja Institute of Practitioners in Advertising (IPA) Iso-Britanniassa vuonna 2020. Jäseninä on jo yli sata toimistoa, yritystä, kaupallista mediataloa ja tuotantoyhtiötä. Mukana olevat organisaatiot sitoutuvat tarkasti suunniteltuihin toimiin päästöjen vähentämiseksi ja lupaavat myös hyödyntää mainontaa saadakseen kuluttajat tekemään entistä kestävämpiä ratkaisuja.
Juttua muokattu 21. kesäkuuta 2022: Muutettu termi markkinointiala mainosalaksi.