Unsplash / Nastuh Abootalebi
Toimistot

MarkkinointiUutiset selvitti: toimistoista puolen liikevaihto on laskenut korona-aikana

3.3.2021 6:50
Iina Kansonen
Koronatuet olivat viime vuonna monelle toimistolle tärkeitä joko suoraan tai välillisesti.

Koronapandemia on iskenyt voimallisesti myös toimistomaailmaan. MarkkinointiUutisten tekemän kyselyn mukaan toimistoista 51 prosentin liikevaihto on laskenut koronan takia. Kyselyyn vastasi 81 toimiston toimitusjohtajaa tammikuussa 2021.

Kyselyn perusteella korona vaikuttaa laskeneen suhteellisesti eniten pienten, alle viiden hengen toimistojen liikevaihtoa.

26 prosenttia vastanneista kertoo liikevaihdon kasvaneen. Varovasti arvioiden työtä on siis teetetty korona-aikana noin neljännes vähemmän kuin ennen koronaa.

Kevät oli vaikea

Suuri osa kyselyyn vastanneista kertoo erityisesti vuoden 2020 kevään ja kesän olleen vaikeaa aikaa. Yritykset jäädyttivät markkinointibudjettejaan, vähensivät mediainvestointejaan ja lomauttivat henkilöstöään. Myös messujen ja tapahtumien peruminen näkyi toimistojen työmäärän vähenemisenä.

56 prosenttia vastanneista kertoo asiakkaiden markkinointiin käyttämän rahamäärän laskeneen. 38 prosenttia kertoo tarjouspyyntöjen määrän laskeneen.

Syksy toi toisille toimistoille hieman helpotusta. Esimerkiksi virtuaalitapahtumat työllistivät niitä, joilta tapahtumien peruuntuminen oli keväällä vienyt työt.

Koronatukien merkitys oli suuri

43 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä on hakenut ja saanut valtion kustannustukea. Saman verran vastaajista ei ole edes hakenut tukea.

Koronatuilla on ollut monelle toimistolle suuri merkitys paitsi suoraan myös välillisesti. Useampi vastaaja kertoo perinteisten toimistotöiden vähentyneen mutta tilalle tulleen hankkeita, joita asiakasyritykset rahoittivat erilaisilla korona-avustuksilla ja -tuilla.

”Business Finland -projektien määrä on ollut positiivinen. Se pelasti erityisesti loppuvuoden ja alkuvuoden 2021”, eräs vastanneista kertoo.

”Asiakkailta on tullut toimeksiantoja aiempaa laajemmista ja kalliimmista kokonaisuuksista. Kustannustukia on käytetty paljon mainostoimiston palveluihin”, toinen sanoo.

MarkkinointiUutiset selvitti tammikuussa 2021 koronan vaikutuksia toimistokenttään ja julkaisee maaliskuun aikana useita juttuja aiheesta. Lue lisää:

Neljäsosa toimistoista kasvatti liikevaihtoaan koronavuonna – Kuriolle vuosi oli kaikkien aikojen paras

Korona laittoi toimistojen työkulttuurin uusiksi: Aboad luopui toimistotilasta ja vie toimiston sinne, missä työntekijät ovat

Markkinointi Uutiset selvitti: 40 prosenttia toimistoista on joutunut turvautumaan lomautuksiin

Juttua muokattu 9. maaliskuuta 2021: Korjattu kyselyn toteuttamisvuosi (2021).

MAINOS
MAINOS
MAINOS