Meitä ihmisiä yhdistää fyysinen identiteetti. Se koostuu monenlaisista ominaisuuksista: miltä näytämme, mitä osaamme, miten käyttäydymme ja mistä tulemme. Metaversumissa näiden ominaisuuksien merkitys muuttuu radikaalisti.
Tulevaisuuden metaversumissa näemme ja koemme toisemme merkittävästi eri tavalla kuin fyysisessä maailmassa. Kohtaamisten suunnittelu vaatii täysin uudenlaista osaamista teknisesti ja visuaalisesti mutta myös käyttäytymistieteen kannalta. Me markkinoinnin ammattilaiset tarvitsemme merkittävän määrän lisää ymmärrystä siitä, miten uusi maailma koetaan.
Mietipä hetki, miten tämä kaikki voi vaikuttaa nuorten mielikuvaan itsestään verrattuna aikaisempiin vuosikausiin, kun malleina ovat toimineet luonnottoman laihat ja virheettömät ihmiset.
Esimerkkinä identiteetin murroksesta käytettäköön muotitalo Balenciagan koiraa, joka toimii yrityksen vaatemallina sekä pelihahmona Fortnite-pelissä. Aluksi koiran käyttäminen mallina saattaa tuntua hassulta, mutta jos asiaa miettii toisesta näkökulmasta, huomaa murroksen. Virtuaalisen eläimen käyttö mallina poistaa yhtälöstä fyysisen ihmismallin. Samalla siitä poistuvat myös sukupuolet sekä kauneusihanteilla, kuten ihanteellisella vartalolla, mässäily.
Mietipä hetki, miten tämä kaikki voi vaikuttaa nuorten mielikuvaan itsestään verrattuna aikaisempiin vuosikausiin, kun malleina ovat toimineet luonnottoman laihat ja virheettömät ihmiset.
On virtuaalisen eläinmallin käytössä toki muitakin hyötyjä, kuten se, että virtuaalivaatekappaleen mallintaminen vähentää logistiikka- ja hävikkiongelmia.
Kuulostaa fundamentaaliselta muutokselta.
Emme välttämättä enää tiedä yleisöömme kuuluvien ikää, sukupuolta, tulostasoa tai taustaa.
Identiteettimurros muuttaa myös yleisöjä. Emme välttämättä enää tiedä yleisöömme kuuluvien ikää, sukupuolta, tulostasoa tai taustaa. Se onkin yksi syy siihen, miksi Nike on mukana Roblox-verkkopelissä: ei pelkästään myydäkseen lisää virtuaalivaatteita pelaajille vaan oppiakseen tulevasta kuluttajasukupolvesta ja heidän tarpeistaan. Kyse on kuluttajadatan omistamisesta ennen muita. Näin Nike voi testata massoilla, mikä myy, ennen kuin alkaa tuottaa fyysisiä vaatekappaleita. Kyse on kuluttajadatan omistamisesta ennen muita.
Kuulostaa pitkälti samalta strategialta, mitä Nike noudatti Nike+-aikoihin. Get early in the game, but make it your own game. Se onkin hyvä strategia metaversumin suhteen.
Loppujen lopuksi kyse on hyvin yksinkertaisesta asiasta. Yritysten on alettava miettiä rooliaan metaversumissa. Sama kaava toistuu kuin internetin alkuaikoina. Ensin uusi asia näyttää tyhmältä ja hassulta, pienen porukan sisäpiiriltä. Kunnes se imaiseen koko maailman sisäänsä.
Markus Nieminen tutkii markkinoinnin tulevaisuutta peilaten nykyisyyttä ja menneisyyttä