MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousivat muun muassa McDonald’s ja Michael Kors.
Pikaruokaketju McDonald’sin toimitusjohtaja Chris Kempczinski on taas kohun keskellä. Tapahtumat juontavat juurensa viime kevääseen, jolloin toimitusjohtaja syytti kahden tummaihoisen lapsen kuoleman olleen heidän vanhempiensa vika. Toinen lapsista tapettiin McDonald’s-ravintolan autokaistalla.
Kempczinski lähetti tuolloin Chicagon pormestarille viestin, jossa hän sanoi lasten vanhempien epäonnistuneen kasvatuksessa.
Aihe nousi uudelleen otsikoihin viime viime viikolla, kun mediamoguli, Allen Media Groupin toimitusjohtaja Byron Allen lähetti McDonald’sin hallituksella viestin, jossa vaaditaan potkuja Kempczinskille rasismin takia. Aiemmin hän on haastanut McDonald’s-yhtiön oikeuteen samasta syystä.
Kempczinski on pahoitellut viestiään ja kertonut tehneensä virheen.
McDonald’s ei ole vielä tehnyt päätöstään Kempczinskin suhteen, mutta brändin näkökulmasta ei olisi yllättävää, jos hallitus vastaisi Allenin pyyntöön. Allen on joukkoineen ollut aiemmin globaalien mainostajien kimpussa syyttäen yrityksiä tummaihoisten omistaman mediatalon syrjimisestä.
Lähteet: Deadline, Restaurant Business
Muotibrändi Michael Kors tuo markkinoinnissaan esiin kokemuksellisuutta. Yritys on nimittäin avannut Lontooseen oman salaisen kasinon, jonka teemana on James Bond, sanoo Campaign Live -sivusto. Kasinossa voi pelata rulettia ja nauttia Bondin lempidrinkkiä, Martinia.
Bond-aiheisen kasinon luominen johtuu luksusbrändin yhteistyöstä 007-elokuvatuotannon kanssa. Korsilta on ilmestynyt myyntiin muun muassa 007-matkalaukkuja.
Espanjalainen Balenciaga on ottanut ison aseman muotibrändien globaalissa kilpailussa, sanoo muotialusta Lystin data. Lystin mukaan Balenciaga on tällä hetkellä maailman kuumin muotibrändi.
Balenciaga on tehnyt viime aikoina vahvaa markkinointia. Yritys on ollut yhteistyössä muun muassa huippusuositun videopelin Fortniten ja rap-artisti Kanye Westin kanssa. Aiemmin tänä vuonna Balenciagan tuotteita ovat tuoneet esiin muun muassa artisti Rihanna ja tosi-tv-tähti Kim Kardashian.
Lystin mukaan Balenciagan jälkeen tämän hetken kuumimpien muotibrändien listalla tulevat Gucci, Dior, Prada, Louis Vuitton ja Nike.
Asiasta kirjoittaa Independent-lehti.
Belgian tietosuojavaltuutettu (Data Protection Authority) on päättämässä tutkimustaan, joka koskee mainonnan ja markkinoinnin yhteisön IAB:n Euroopan-organisaation mahdollista GDPR-rikkomusta. IAB Europe kertoo, että tutkimuksen mukaan järjestö todettiin syylliseksi.
GDPR-rikkomus liittyy IAB Europen Transparency and Consent Framework -työkaluun, jonka avulla yritykset pystyvät noudattamaan GDPR:ää. TCF:n itsessään sanotaan kuitenkin rikkovan GDPR-lakia.
IAB Europen syyllisyydestä ja mahdollisesta rangaistuksesta ei ole kuitenkaan vielä mitään varmuutta. Varmaa on vain se, että tulevalla päätöksellä annetaan suuntaviivoja eurooppalaiselle digitaaliselle mainonnalle.
Viikon isoimpiin puheenaiheisiin kuului Facebookin mediatoimistokilpailutus, joka saatiin päätökseen. Facebook tiedotti viime viikolla, että kisan voitti Publicis-konserni, jonka tytäryhtiö Spark Foundry ottaa yhteistyössä päärooliin.
Facebookin vanha mediatoimisto WPP ei osallistunut kilpailutukseen.
Publicis oli finaalissa Havasin ja Dentsun kanssa. Dentsu on tehnyt Facebookin kanssa aiemmin yhteistyötä, mutta Publicis-sopimuksen myötä yhteistyö päättyy.
Lue lisää: