MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi etenkin Facebook.
Markkinointialan kuumimpiin puheenaiheisiin kuului viime viikolla Facebookin mediakumppanuuskilpailutus, jossa ovat mukana globaalit jättiyhtiöt Publicis, Dentsu ja Havas. Sisäpiiritietojen mukaan kilpailu on kääntymässä Publicisille, josta on näin ollen tulossa Faceboon päämediakumppani.
Asiasta uutisoi muun muassa AdAge-sivusto.
Facebookin vanha kumppani WPP ei lähtenyt mukaan kilpailutukseen. Syynä arvioidaan olevan se, että WPP:n ja Facebookin arvot eivät kohtaa.
Media-alan viikon kovin uutinen liittyi Facebook Incin uudelleenbrändäykseen. Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kertoi torstaina, että yhtiön uudeksi nimeksi tulee Meta.
Yhtiö haluaa uudelleenbrändätä itsensä kokonaisvaltaiseksi toimijaksi, joka tunnetaan tulevaisuudessa metaversumistaan.
Lue lisää tästä.
Markkinointialan ammattilaisilla on jatkossa mahdollisuus kehittää taitojaan vastuullisen markkinoinnin suhteen ja saada osaamisestaan sertifikaatti. Isobritannialainen Advertising Association on lanseerannut sertifikaattikurssin, joka auttaa markkinoijia ymmärtämään, miten ilmastokriisiä voidaan ratkoa. Kurssin voivat suorittaa myös Ison-Britannian ulkopuolella asuvat alan ammattilaiset.
Lähde: AA:n verkkosivut
Pikaruokaravintola McDonald’s lanseerasi kesällä Yhdysvalloissa kanta-asiakkuusjärjestelmän, jolla palkitaan lojaaleja asiakkaita. Uusi tempaus näyttää onnistuneen, sillä ketjun myynti kasvoi yli odotusten vuoden kolmannella neljänneksellä.
Jo yli 21 miljoonaa asiakasta on ladannut digitaalisen “kanttiskortin”, minkä sanotaan olevan yhtiön positiivisen kehityksen taustalla.
Asiasta uutisoi muun muassa AdAge-sivusto.
McDonald’silla menee lujaa, mutta kilpailija Burger Kingillä ei niinkään. Siihen syynä on muun muassa markkinoinnin epäonnistuminen, sanoo Burger Kingin emoyhtiön Restaurant Brands Internationalin toimitusjohtaja Jose Cil.
Cilin mukaan epäonnistuminen $1 Your Way -konseptin markkinoinnissa maksoi kovaa hintaa.
– Näimme eron kilpailijoihimme. Olemme hyvin tietoisia tästä erosta, ja yritämme koko ajan keksiä pitkän aikavälin suunnitelmia asian korjaamiseksi, Cil kommentoi The Drumille.