MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi muun muassa Spotify, joka joutui myrskynsilmään.
Musiikki- ja äänipalvelu Spotify joutui kohun keskelle, kun ruotsalaisbrändi ei vastannut myöntävästi tunnetun artistin Neil Youngin pyyntöön poistaa Joe Roganin podcastia palvelusta. Young vaati, että Spotifyn on poistettava Roganin podcast-ohjelma, tai muuten hänen oma musiikkinsa saa luvan lähteä palvelusta.
Rogan on maailman tunnetuimpia podcast-juontajia, ja hän on levittänyt koronarokotevastaista viestiä ohjelmassaan. Spotifylla ja Roganilla on kymmenien miljoonien dollarien arvoinen yhteistyösopimus.
Päätös nosti Spotifyn suurimpien puheenaiheiden joukkoon läntisessä maailmassa. Muun muassa Twitterissä alkoi trendata aihetunniste “#SpotifyDeleted”, ja useat asiakkaat sekä julkkikset osoittivat tukensa Youngille. Osa asiakkaista boikotoi palvelua. Asiaan ottivat kantaa muun muassa Spotifyn kanssa yhteistyötä tekevät prinssi Harry ja hänen vaimonsa Meghan Markle, jotka ilmaisivat huolensa palvelun disinformaation levittämisestä.
Spotifylla on riittänyt myös tukijoita kohun keskellä, sillä jotkin tahot ovat painottaneet asiassa sananvapauden merkitystä.
Spotify suostui lopulta tekemään muutoksen, jonka mukaan jatkossa palvelun koroaiheisiin sisältöihin laitetaan sisältövaroitus.
Meijeriyhtiö Arla “voitti” Ruotsissa vuoden ruokahuijaus -palkinnon Äkta Varan järjestämässä Årets Matbluff 2021 -kilpailussa. Arla sai palkinnon, koska yhtiön luomumaitopurkeissa on ollut merkintä, jonka mukaan tuotteiden nettohiilijalanjälki on nolla. Arla ei ole pystynyt osoittamaan väitettään todeksi.
Arla Foods -yhtiö haastettiin viime vuonna Ruotsissa markkinaoikeuteen juurikin sen takia, ettei yritys pystynyt todistamaan tuotteiden nettohiilijalanjäljen olevan nolla.
Arla Ruotsin vastuullisuusjohtaja Victoria Olsson kertoi tuolloin MarkkinointiUutisille, että yhtiö pääsee nollapäästöihin ostamalla ilmastokompensaatioita.
– Arlan päätavoitteena on vähentää ilmastopäästöjä arvoketjussa niin paljon kuin mahdollista. Ruotsissa käytämme luomutuotteiden kohdalla ilmastokompensaatiota, sillä joitain päästöjä ei voi vielä välttää. Kompensoimme päästöjä ostamalla ilmastohyvityksiä kumppanilta, joka on erikoistunut ilmastokompensaatioihin, ja tällä teolla hyvitämme luomuvalikoimastamme syntyvät päästöt, Olsson sanoi.
– Markkinointimme, viestintämme ja laskelmamme nettonolla-väittämästä ovat linjassa kaikkien saatavilla olevien ohjeiden mukaan, Olsson jatkoi viitaten muun muassa kansainvälisen standardointijärjestö ISO:n 14067- ja 14021-standardeihin.
Lähde: Äkta vara
Google on lopullisesti hylännyt FloC-hankkeensa, jonka piti olla vastaus Chrome-selaimen kolmansien osapuolten evästeiden poistumiselle. FloC on aiemmin saanut paljon negatiivista palautetta muun muassa sen yksityisyydensuojan heikkoudesta.
Samalla Google esitteli FloCin korvaavan Topics API -työkalun, joka on vasta kehitysvaiheessa. Topicsin avulla kohdennetaan mainontaa selvästi epätarkemmin kuin nykytilanteessa, sillä työkalu valitsee käyttäjälle hakuhistorian perusteella vain muutaman kiinnostuksen kohteen – kuten matkailun tai autot – ja näyttää mainoksia kolmesta valitusta aihealueesta tietyillä sivustoilla. Aiheet säilyvät kolmen viikon ajan, minkä jälkeen ne poistuvat ja vaihtuvat. Tiedot eivät siirry ulkoisille palvelimille.
Aihealueita on tällä hetkellä noin 350, mutta Googlen mukaan tulevaisuudessa niitä voi olla jopa tuhansia, millä olisi iso vaikutus mainonnan kohdentamiseen.
Chromen kolmannen osapuolen evästeet poistuvat tänä vuonna, ja Topicsin on määrä valmistua ensi vuodeksi.
Lähde: Google
Maailman tunnetuimpiin komedianäyttelijöihin lukeutuva Will Ferrell teki viime vuonna suurta suosiota keränneen Super Bowl -mainoksen General Motorsille. Mainoksessa Ferrell järkyttyi kuultuaan, että Norjassa on asukasta kohden enemmän sähköautoja kuin Yhdysvalloissa, minkä jälkeen hän sanoi yhdysvaltalaisten “murskaavan nuo norjalaisluuserit” GM:n sähköautojen avulla.
Vuotta myöhemmin, 2022 Super Bowl -tapahtuman alla, norjalainen elintarvikebrändi Eldorado päätti antaa vastauksen Ferrelille. Eldorado teki mainoksen, jossa Ferrellille annettiin anteeksi, koska “tunteet kypsyvät kuin juustot”, ajan kanssa.
Eldoradon mainos sai vahvan vastaanoton rapakon takana ja olikin viime viikon puhutuimpia mainoksia.
Katso Eldoradon mainos tästä:
Ferrellin ja GM:n mainos vuoden takaa: