MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla otsikoihin nousi muun muassa teknologiajättien mainosinvestoinnit.
Kahdeksan suurta teknologiayhtiötä, Alibaba, Alphabet, Amazon, Baidu, Meta, Microsoft, Netflix ja Tencent, kasvattivat mainosinvestointejaan viime vuonna noin 50 prosentilla ja käyttivät mainostamiseen yhteensä 46,6 miljardia dollaria eli reilut 44 miljardia euroa. Asiasta kertoo markkinoinnin asiantuntiayritys Warc.
Kahdeksan yhtiön investoinnit ovat jopa kuusi prosenttia kaikista maailman mainosinvestoinneista. Vuoteen 2030 mennessä näiden teknologiajättien osuuden uskotaan olevan yli 10 prosenttia. Niin sanotun Big Tech -ryhmän mainoskulut kasvavat nopeimmin maailmassa eri mainostajaryhmiä vertaillessa.
Maailman suurin mainostaja on tänä päivänä Amazon, joka kasvatti investointejaan viime vuonna 55 prosentilla. Kokonaisinvestoinnit olivat 16,9 miljardia dollaria eli reilut 16 miljardia euroa.
Hiljattain Twitterin ostanut Elon Musk saattaa olla Twitterin uusi toimitusjohtaja, uutisoi muun muassa The Verge -lehti.
Virallista tietoa ei ole vielä annettu, mutta Muskin uskotaan ottavan pesti vastaan väliaikaisena tehtävänä. Twitterin nykyisen toimitusjohtajan Parag Agrawalin tulevaisuus yhtiössä on hämärän peitossa. Agrawal on ollut tehtävässään vain noin puoli vuotta perittyään toimitusjohtajan paikan Jack Dorseylta loppuvuodesta.
Musk toimii tällä hetkellä perustamiensa Teslan ja SpaceX:n toimitusjohtajana.
Twitter nousi viime viikolla uutisiin myös Muskiin liittymättömästä syystä, sillä somealustan uusi ominaisuus herätti keskustelua. SociaMediaToday-sivusto kertoo Twitterin vasta testaavan ominaisuutta, jolla yhtiö voi pyrkiä vastaamaan kovaan somealustojen väliseen kilpailuun.
Uudistus muistuttaa hyvin paljon supersuositusta ja alati kasvavasta TikTokista: Twitteriin on tullut testiin TikTokista tuttu “For you” -sivu, jossa käyttäjä pääsee selaamaan hänelle valikoitua sisältöä aivan samalla tavalla kuin TikTokissa. Sisällöt myös näyttävät olevan pääosin videoita, mikä lisää “tiktokmaisuutta” entistä enemmän.
Myös muut somealustat, kuten Facebook, YouTube ja Instagram, ovat panostaneet viime vuosina lyhytvideosisältöjen kuluttamiseen.
Lineaarisen television mainonnan määrä laski viime vuonna 2,6 prosentilla vuoteen 2020 verrattuna. Asiasta kertoo StockApps-sivusto.
Kaikesta globaalista mainonnasta reilut 28 prosenttia kohdistui lineaariseen televisioon. Esimerkiksi vielä vuonna 2014 televisiomainonnan osuus oli 40 prosenttia, kertoo Statistan data.
Tänä vuonna televisiomainontaan odotetaan kuitenkin kasvua, jota ajavat etenkin isot urheilutapahtumat, kuten helmikuun olympialaiset ja ensi talven jalkapallon MM-kisat. Investointien uskotaan nousevan takaisin pandemiaa edeltäneelle tasolle.
Markkinointi-alan holding-yhtiö WPP nousi menneellä viikolla otsikoihin uuden työterveysetunsa takia. AdAge-sivusto kertoo, että WPP aikoo jatkossa auttaa työntekijöitään, jotka haluavat tehdä abortin. Konserni on luvannut maksaa matkustuskuluja, jos raskaudenkeskeytystä ei voi tehdä työntekijän kotikaupungissa. Muutos koskee WPP:n Yhdysvaltain-toimistoja.
Uudistus koskee myös muita terveyteen liittyviä asioita, jotka vaativat nopeita toimenpiteitä.
Yhdysvalloissa on useita osavaltioita, joilla on tiukat aborttisäännöt. Abortit ovat kielletty esimerkiksi Teksasin osavaltiossa.
WPP:hen kuuluvat muun muassa Ogilvy, Wunderman Thompson ja AKQA.